6 manipulatívnych techník akými vás obabrú

Pozrite si, akými rafinovanými spôsobmi na internete mnohí podliaci útočia na naše peňaženky i hlavy. Ako to robia? Prečo im to funguje? Ako sa tomu môžete brániť? 

Na internete sa stretnete s mnohými manipulatívnymi technikami. Ste na stránke, na ktorej vám niekto chce niečo predať? Alebo tam je nezvyklý článok? Skúste sa v duchu na moment pozastaviť. Nie sú z toho webu proti vám namierené niektoré silné zbrane? Často sa používajú tieto:

  1. Zneistenie. Ukážu vám rôzne informácie, ktoré si však úplne protirečia. Na webe výživového „poradcu“ nájdete článok o tom, že na raňajky treba jesť ovsené vločky. Aj článok, aby ste ich nikdy neraňajkovali. Nuž a vy ostanete zneistení. Môže to byť zámer, alebo len web plný nekvalitných informácií. My už vieme, že neistota je únavná. Unavený človek je ľahšie manipulovateľný.
  2. Falošná dilema. Vyvolá sa dojem, že existujú len dve možnosti. Zvyčajne tak, aby vyzneli v prospech manipulátora. Napríklad: kúpte si detoxikačný sirup, inak vaše telo zostane plné jedov.
  3. Zamieňanie príčiny a následku, prípadne zámena problému a riešenia. Vieme, že chybný životný štýl vedie k obezite. Zámena príčiny a následku by potom mohla vyzerať takto: Je obézny a preto rád jedáva slaninu a nezvykne cvičiť.
  4. Potlačenie kontextu. Manipulátor skutočnú udalosť, zbaví súvislostí a zovšeobecní ju. Bitka opitých vandalov pri krčme sa potom môže na weboch objaviť ako článok „Vypukli nepokoje a bitky, možno hrozí občianska vojna“.
  5. Relativizácia faktov. Manipulátori falšujú dejiny. Napríklad: „Totalitný režim bol vlastne dobrý. Veď nebolo všetko len zlé!“. Dajte pozor, aby ste neskočili na lep podobným zavádzajúcim tvrdeniam.
  6. Klamlivá analógia. Spoja sa dva nesúvisiace javy, čím vznikne ilúzia dôkazu. Napríklad: Tieto kvapky vám pomôžu schudnúť rovnako, ako keby ste začali pravidelne behávať.

Našli ste na internete nejaké čudné informácie? Spozornejte. Možno ich píše autor, ktorý nevie, ale píše. Alebo podvodník, ktorý naopak vie presne, prečo to píše.

Desiatky ďalších manipulatívnych trikov popisujem podrobne v knihe V bubline internetu.

Chybný názor sa ľahko vytvorí a ťažko opúšťa.

Miro Veselý

Autor knihy v bubline internetu

Uvažujete možno nad tým, či web, ktorý navštevujete je dôveryhodný. Ako to zistiť? Použite si latinskú otázku „Cui bono?“. To znamená „komu to prospeje?“ Dobre to bolo formulované aj vo filme Všetci prezidentovi muži v známej hláške „Follow the money“. Po slovensky „sledujte peniaze“.

Našli ste teda web, na ktorom je tvrdenie, ktoré vás prekvapilo? Spravte si rýchly prieskum. Predávajú tam niečo? Asi budete argumentom veriť menej, ako by ste verili argumentom známeho experta. Preto na webe skúste hľadať, kam smerujú peniaze. V čí prospech môže web slúžiť.

  • Koho reklamy sa zobrazujú?
  • Kam sa dostanete ak niekde kliknete?
  • Aký názorový smer na tom webe cítite?

Ak web môže sledovať nejaké podobné záujmy, zvýšte ostražitosť. Nič iné netreba spraviť. Je celkom normálne, že väčšina webov je napojená na reklamu, predaj, či snahu ovplyvniť nás. No ak nájdete web plný čudných informácií, vtedy je namieste zapnúť najvyššiu opatrnosť. Prečo? Pretože niekto tu možno potrebuje strhnúť vašu pozornosť!

Najmä ak sa v nejakej oblasti dobre nevyznáte, ste ľahko zraniteľní. Ľahko vás potom môže niekto uviesť do omylu. Nebudete ani vedieť, že sa mýlite!

Na internete nájdete len texty, videá a fotky, ktoré sa ich autorom z nejakých príčin oplatí publikovať!

Miro Veselý - jednoducho o zložitom

Od roku 1997 sa venujem internetu. Na prelome tisícročí som písal web digi-foto.sk o tom ako fotografovať. V tom čase som bol tučný. V roku 2004 som schudol a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Aktuálne sa venujem filmovaniu videí nielen pre vlastný Youtube kanál, ale aj pre zákazníkov. Občas píšem články o filmovaní, strihu a farbení videa na webe colorgrading.sk.

Posledný rok som písal knihu o problémoch, ktoré prináša internet a počítače. Bol by som rád, keby sa IT technológie nestali nástrojom, ktorý zničí to, čo máme. Viem, jedna kniha veľa nezmení. Ale pozorujem, že situácia si zasluhuje bdelú a sústredenú pozornosť. Presne o ňu nás však mobily a sociálne siete pripravujú. V knihe upozorňujem na to, ako sa IT technika môže stať nástrojom podvodu, manipulácie a závislosti. Nie len zo strany veľkých internetových firiem, ale aj zo strany tých, ktorí nimi vedia manipulovať.

Živím sa tvorbou webov a internetovým marketingom. Píšem, fotografujem a filmujem videá pre klientov.