Internetová medicína

Dnes je moderné všetko hľadať vo vyhľadávačoch. Je to však zlý nápad! Nehľadajte odbornú pomoc na internetových stránkach. Hľadaním na internete sa z vás nestane odborník! Chcete sa niečo dozvedieť? Zvyčajne sa vám to nepodarí tak ľahko, ako by sa zdalo. Googlenie totiž znamená len získavanie fragmentov z mozaiky. Ak neviete, ako má celý obrázok vyzerať, z jednotlivých kamienkov si ho nezložíte.

Človek ktorý chce rýchlo nájsť odpovede bude „variť“ len z toho, čo nájde dostatočne rýchlo. Často hľadá len to, čo si chce potvrdiť. Nechtiac vynecháva informácie, ktoré by to popreli. Tým si ale zloží nepresný obraz o veci a nevie, že je nepresný.

Možno čítate článok, ktorý napísal lekár. Lenže ktorý lekár? Jeden lekár slaninu odporúča a druhý lekár pred slaninou varuje. Každý z nich má zástup priaznivcov, ochotných sa za slaninku (alebo za tofu) aj pobiť. Obaja sú to naozaj lekári. Ktorý z tých dvoch názorov je teda správny? Alebo sa jeden z nich mýli? Ktorý? Potom nás to prirodzene láka k zjednodušeniu, že pravda bude asi niekde uprostred. (Ani v tejto veci nie je uprostred.)

Pri vyhľadávaní na internete dostávate informácie, ktoré nie sú nijako filtrované. Odborný článok sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazí hneď vedľa článku s absolútnymi bludmi. Ak o veci veľa neviete, nerozlíšite ich. Navyše odborný článok bude asi ťažší na porozumenie. Článok plný bludov vám bude dávať na prvý pohľad zmysel. Nadobudnete pocit, že ste porozumeli a pritom uveríte nezmyslom. Čítate a popod nos vám strkajú články „4 tipy ako schudnúť a jesť pritom torty“. Alebo „Recept na fitness krémeše, po ktorých budete zaručene chudnúť“. Účelom je pritiahnuť pozornosť čitateľov.

Na internete sa za posledné roky vyrojili tisícky webov o chudnutí, ktoré sú odborne celkom chybné. Zvyčajne nájdete nekvalitný text podporený drahým marketingom. Na internete víťazí bulvár. Tipnite si na ktorý názov článku klikne viac ľudí? „Šok: Nová diéta! Schudnete 20 kíl za 10 dní, pozrite si dôkaz…“ alebo článok „Metódy redukcie adipozity nízkotučnou, vysoko objemovou stravou.“? Odborný titulok je pre väčšinu čitateľov absolútne nezaujímavý a na taký článok sa preto nedostane takmer nikto. Aj to je marketing. Zlý. Odborníci sa vyznajú vo svojom odbore, ale mnohí nevedia písať popularizačno-vedecké články. Odborný text však málokto číta.

Myslíte, že tá tučná žena, čo ste ju videli ráno v meste bude dychtivo čítať článok, v ktorom sa píše že „prevalencia obezity je kauzálne determinovaná vysokou energetickou denzitou potravy, pri súčasnej maladaptácii na… bla bla bla“ a tak ďalej? No nebude! Zato však rada dá lajčík článku „3 zdravé recepty na krémeše, po ktorých zaručene schudnete“. Nie je síce jasné, či schudnete po krémešoch, alebo po receptoch, ale to nevadí.

Neverte na zázraky. Prekyslenie, detox, MMS, megadávky (čohokoľvek), obmedzenie základnej živiny, prakticky všetky diéty od krvnoskupinovej, cez nízkosacharidovú až po vysokoproteínovú.

Pred rokmi bolo na internete možné dopracovať sa k pomerne odborným informáciám. V poslednom období sa situácia mení. K horšiemu. Pri hľadaní odborných tém čoraz častejšie nájdete stránky, ktoré sú motivované len predajom. Hľadáte odbornú otázku, dostanete však účelovú odpoveď.

Známym príkladom je bolesť hlavy. Možno vás trocha pobolieva hlava. Z medicínskeho hľadiska je pravdepodobné, že nejde o vážny stav. Možno ste len vypili málo vody. Alebo ste unavení. Možno máte zatuhnuté svalstvo v oblasti ramien a krku zo sedenia pri počítači. Alebo je nízky tlak. Rozumné by bolo poradiť sa s lekárom. Nie otvoriť vyhľadávač. Keď však dáte hľadať „bolesť hlavy“, dostanete sa na stránky, ktoré účelovo vznikli presne pre túto situáciu. Niečo predávajú. Možno produkt proti bolesti hlavy.

Banálny článok však nemá na sieti veľkú šancu. Chce to niečo silné. Šokujúce. A tak už čítate, že ak vás bolí hlava, mohla by to byť migréna. Môže však ísť aj o cievnu príhodu. Pár riadkov nižšie už je bolesť hlavy typickým signálom rakoviny. Hneď ponúknu aj „liek na rakovinu“. Citujem zo stránky, ktorá sa mi otvorila medzi prvými: „Bolesť hlavy je najčastejším príznakom nádoru mozgu, ale podľa umiestnenia nádoru sa vyskytujú aj iné ťažkosti…“ Nazad do reality! Bolí vás hlava? Pravdepodobnosť, že ide o nádor je takmer nulová. To len podľa článku, čo ste našli to vyzerá, že by ste si mali rýchlo niečo kúpiť. Určite nejaké výživové doplnky. Možno aj hrobové miesto.

Na vašu odbornú otázku teda dostanete ako výsledok vyhľadávania povrchný článok, tabletky a kúsok strachu.

Plánujete schudnúť?

Neodkladajte chudnutie na zajtra. Odkladanie je to len výhovorka, akou sa človek často bráni nepríjemným zmenám v živote.

Zajtra bude rovnako ťažké začať s chudnutím, ako dnes. Viete prečo? Pretože zajtra bude zas len dnes. Ak sa vám nechce dnes, nebude sa vám ani zajtra.

Zmeňte tento bludný kruh! Nestrácajte čas nezmyselnými diétami, hladovkami a výhovorkami. 

Kúpte si knihu Jedálniček na chudnutie

Miro Veselý - jednoducho o zložitom

Od roku 1997 sa venujem internetu. Na prelome tisícročí som písal web digi-foto.sk o tom ako fotografovať. V tom čase som bol tučný. V roku 2004 som schudol a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Aktuálne sa venujem filmovaniu videí nielen pre vlastný Youtube kanál, ale aj pre zákazníkov. Občas píšem články o filmovaní, strihu a farbení videa.

Nemôžem zaručiť, že podobné výsledky ako vidíte na fotografiách a vo výsledkoch chudnutia dosiahne každý. 
U rôznych ľudí sa chudnutie a jeho priebeh môžu líšiť.
Konzultujte so svojím lekárom vhodnosť chudnutia a plánované zmeny životného štýlu.