Pripravte sa na boj s vlastnou hlavou

Pozrime sa teraz na niektoré vlastnosti, ktoré má ľudský mozog. Vďaka ich poznaniu viete lepšie porozumieť tomu, prečo sa prakticky všetci dopúšťame určitých druhov chýb. Prejdem túto tému telegraficky a len vo vzťahu k situáciám, ktoré sa týkajú chudnutia. Odporúčam však, túto tému je dobré naštudovať. Hľadajte knihy na tému kognitívne skreslenia, myšlienkové pasce, alebo v zahraničnej literatúre hľadajte cognitive biases.

Neochota rozmýšľať je príkladom takého skreslenia. Naše myslenie sa trvale snaží o úsporu energie. Ak sa dá, nepoužívame analytické myslenie. Je to rýchlejšie a pohodlnejšie. Zopakovanie toho, čo už vieme býva príjemnejšie, než nové údaje, ktoré by potrebovali dlhé vysvetlenie. Pri pokusoch o chudnutie to vidíme často. Je jednoduchšie riadiť sa podľa toho, čo si myslíme, že je správne. Diéta? Jednoduché a rýchle riešenie, netreba o tom rozmýšľať. Preto sú diéty prvou voľbou, keď niekto chce schudnúť.

Iný príklad skreslenia myslenia: To, o čom už niečo vieme máva „prednosť“ pred neznámym a nezrozumiteľným. V podniku na schôdzi sa o novej budove za niekoľko miliónov bude debatovať 10 minút a potom sa 2 hodiny budú hádať o tom, akej farby má byť zvonček na dverách. To si totiž vie predstaviť každý, je nám to bližšie. Aj pri chudnutí to je podobné. Ak ste už z mnohých strán počuli názor, že na chudnutie treba nízkosacharidovú stravu, bude to pre vás ľahko dostupná informácia. Ľahšie, než čítať knihu, učiť sa porozumieť zloženiu stravy.

Ďalšou chybou v myslení je takzvaný klam preživších. Názov tejto myšlienkovej pasce súvisí s tým, že tí ktorí neprežili, nemôžu rozprávať svoj príbeh. Osobná skúsenosť nie je vždy dôkazom pravidla! Pozor preto na tých, ktorí predávajú SVOJ recept na úspech. Povedia vám „spravil som TOTO a uspel som“. Dobre sa uistite, či ide o opakovateľný sled udalostí a nie o náhodu.

Nemilou je aj naša vlastnosť, že vnímame len skokové zmeny. Ak sa niečo stále a po troche mení, zvyčajne si to ani nevšimneme. Pozrite sa do zrkadla. Vidíme tam stále rovnakú tvár. Od detstva až do staroby. Preto je tak jednoduché, že si človek vlastne ani nevšimne, ako pribral 100 kíl…

Častým skreslením v myslení je to, že ak sa chceme o niečom uistiť, tak hľadáme dôkazy, ktoré to potvrdzujú. Informáciám, ktoré by mohli vyvrátiť to, čo si chceme potvrdiť sa podvedome vyhýbame. Možno niekde budete čítať, ako veľmi je nezdravá sója a ako skvelé je jesť pri chudnutí slaninu. Ak sa vám to bude páčiť, nájdete veľa zdrojov, ktoré to potvrdia. Nebudete však čítať články, ktoré to vyvracajú. Tak nadobudneme pocit, že „potvrdil som si to“.

Dobré je poznať Dunning-Krugerov efekt. Máte pocit, že niečomu rozumiete. V skutočnosti však neviete, že neviete. Na otázku či je mäso zdravé dostanete od laika sebavedomú a jednoznačnú odpoveď typu áno, alebo nie. No skutočný odborník na výživu vám jedným slovom nikdy neodpovie.

Magické myslenie je ďalším častým javom. Niektorí ľudia veria, že existujú veci „medzi nebom a zemou“. Nepotrebujú dôkazy. Veria, že počas splnu Mesiaca sa lepšie chudne. Alebo že astrológ dokáže vypočítať, kedy začať chudnúť. Mnoho „liečiteľov“ má biznisplán postavený na klame, že vyliečiť sa dá len pomocou silnej vôle, stačí veľmi chcieť. Na ilúziách a tajomne je proste postavený slušný biznis. Problém je v tom, že magické „liečenie“ vám môže aj uškodiť. Napríklad máte vážny zdravotný problém. Je jasné, že v takej situácii sa mnoho ľudí snaží hľadať záchranu. Na internete ju zdanlivo aj nájdu – stránky na ktorých sa sľubujú zázraky. Že rakovina sa dá liečiť jadierkami z marhúľ. Alebo hladovkou. Tieto tvrdenia sú „podložené“ tvrdeniami typu „Poznám x prípadov kde rakovina a aj iné choroby boli úplne vyliečené.“ To je všetko. Celý dôkaz. Len vo vás už hlodá podozrenie. Čo ak naozaj existuje liek? A tak miesto návštevy u skutočného lekára môžete stratiť čas u podvodníka. Zástancovia magického myslenia vám povedia „a ako potom vysvetlíš toto…?“. A povedia príbeh, ako sa niekto zázračne vyliečil. Nepodľahnite takej manipulácii. Nie ste to vy, kto má niečo dokázať a vysvetľovať. Vašou úlohou je neveriť neuveriteľným tvrdeniam. Dôkaz musí predložiť ten, kto tvrdí niečo neuveriteľné.

Neveríte mi? Pokojne choďte k liečiteľovi na prehmatanie pudiláru. Ak ho máte hrubý, nájde vám veľa chorôb.

Ďalšia vec, ktorú si často neuvedomíme, ale ovplyvňujem nás zásadne, je to, že z pamäti vieme „vytiahnuť“ len tie informácie, ktoré sú „poruke“. Lepšie si pamätáme to, čo bolo spojené so silnejšou emóciou. Naopak, to, čo sa z pamäti nevytiahne ľahko, s tým nevieme pracovať. Predstavte si 100-ročného dedka, ktorý fajčí fajku, zo slaninky si prikrajuje a žinčice upíja. Je to ľahko dostupný obraz. Oveľa ťažšie si ale predstavíme tisícky ľudí, ktorých nepoznáme, pretože po päťdesiatke umreli na následky obezity. Výsledkom takého obrazu môže byť pocit, že fajčenie a slanina sú zdravé, veď aha – „ten dedko ako si dobre žil“. Aj v správach sa hovorí o vraždách, ale nenájdete tam fakt, že denne na infarkt umiera mnoho ľudí. Potom máme pocit ohrozenia kriminalitou a neuvedomíme si, že údeniny a sladkosti sú vážnejším ohrozením. Alebo si prečítate knihu o tom, ako nám škodia „éčka“ a iné umeliny v jedle a vo vzduchu. Potom sa bojíte „umelín“, ale nič nespravíte so stresom a nedostatkom spánku. To vás však ohrozuje podstatne viac. Navyše práve spánokstres vo svojom živote viete aj reálne ovplyvniť.

Obezita sa neuvádza ako príčina smrti. Uvádza sa len názov orgánu, ktorý zlyhal. Napríklad srdcový infarkt.

Tým sa pre myslenie stáva vzťah že obezita zvyšuje riziko úmrtia ťažšie dostupná. Možno máte vo svojom okolí viacerých ľudí, ktorí už na následky obezity predčasne zomreli. No nie sú už prítomní a tak si ich neviete rýchlo predstaviť, ako konkrétny príklad.

Nuž a tí, ktorí chcú, aby ste nechudli vás budú sugestívne nabádať, aby ste to vzdali. „Načo chudnúť? To nepoznáte toho herca čo bol celý život tučný a aj v sedemdesiatke je stále v poriadku a zabáva nás?“ Takýmito tvrdeniami sa dá manipulatívne znehodnotiť váš nápad zdravo žiť. „Veď načo zdravo žiť? Aj tak všetci umrieme. Telo má ísť do hrobu zhumpľované.“ Manipulátor spochybní vaše tvrdenia tým, že odvedie reč na inú tému v ktorej argumentačne celkom zlyháte, pretože je to fakt proti tvrdeniu. Môžete citovať, že „podľa štatistiky obézni zomierajú predčasne“. Manipulátor sa spýta „a čo ten herec?“. Všimnite si, že sa už nehovorí o škodlivosti fajčenia. Už sa hovorí o hercoch.

K tomu ešte trocha relativizácie (štatistika je aj tak len presné kúzlenie s nepresnými číslami) a bagatelizácie (čo už tak zlé môže byť na tom, ak si niekto občas dá klobásku?). A ste argumentačne hotoví. Teraz už totiž neobhajujete len svoj zámer o snahe schudnúť. Teraz už musíte obhájiť škodlivoť klobás a tiež štatistiku ako vedný odbor a vedeckú metódu. To sa vám nepodarí. V tom je skrytá ona myšlienková pasca. Zaklapne a už sa hovorí o inej téme, než sme plánovali či chceli.

Pletieme si viditeľnosť javu s častosťou jeho výskytu.

Je zákerné ak niekto výnimočné javy použije ako nástroj na spochybnenie pravidla. Živý 100-ročný dedko je výnimočný úkaz. Je nezmysel použiť ho ako dôkaz typu „načo žiť zdravo, keď báčik z Chochoľova stále žije?“. Každý pozná niekoho, kto je Fat & Fit: obézny, dlhoveký, obľúbený, zdravý a šťastný. Taká výnimka sa potom zákerne použije ako dôkaz, že chudnutie predsa nemá žiaden zmysel. Veď nakoniec aj tak zas každý priberie. Ak vás teda vaši známi chcú „zlomiť“, použijú na to podobný trik myšlienkovej pasce.

Podobných chýb v tom, ako (ne)vieme spracovávať informácie je oveľa viac. Vybral som len tie, ktoré sa pri chudnutí objavujú často a môžu vám tiež skrížiť cestu. A zhurta poďme ďalej:

Plánujete schudnúť?

Neodkladajte chudnutie na zajtra. Odkladanie je to len výhovorka, akou sa človek často bráni nepríjemným zmenám v živote.

Zajtra bude rovnako ťažké začať s chudnutím, ako dnes. Viete prečo? Pretože zajtra bude zas len dnes. Ak sa vám nechce dnes, nebude sa vám ani zajtra.

Zmeňte tento bludný kruh! Nestrácajte čas nezmyselnými diétami, hladovkami a výhovorkami. 

Kúpte si knihu Jedálniček na chudnutie

Miro Veselý - jednoducho o zložitom

Od roku 1997 sa venujem internetu. Na prelome tisícročí som písal web digi-foto.sk o tom ako fotografovať. V tom čase som bol tučný. V roku 2004 som schudol a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Aktuálne sa venujem filmovaniu videí nielen pre vlastný Youtube kanál, ale aj pre zákazníkov. Občas píšem články o filmovaní, strihu a farbení videa.

Nemôžem zaručiť, že podobné výsledky ako vidíte na fotografiách a vo výsledkoch chudnutia dosiahne každý. 
U rôznych ľudí sa chudnutie a jeho priebeh môžu líšiť.
Konzultujte so svojím lekárom vhodnosť chudnutia a plánované zmeny životného štýlu.