Sľuby reklám sú vždy lákavé: Zaplaťte nám za produkt a vaše telo bude zas štíhle a zdravé. Keby to fungovalo tak ľahko, nikto by nebol tučný.
Alebo ponuka: Zaplaťte nám, trochu si pocvičte a schudnete. Ale na rovinu – chcete cvičiť? To ale nepotrebujete nikomu nič platiť! Vstaňte a choďte hodinu chodiť. Tučnému človeku sa však cvičiť nechce. Rovnaké to je s prístrojmi z reklamy, s rôznymi domácimi steppermi, orbitrekmi a stacionárnymi bicyklami. Kúpite si ich a potom ich nepoužívate. Iba ako nepraktický a predražený vešiak.
Častý je názor, že tuk sa dá „vypotiť“. To nie je pravda. Pot je len voda so soľou… Výrobcovia napriek tomu predávajú rôzne zábaly na potenie, ktoré sľubuje chudnutie na „problémových partiách“. Podobných podvodov je dnes plný internet. Nenaleťte. Viac o tom v kapitolke Occamova britva.
Occamova britva
Ako obranu pred predavačmi zázrakov môžete využiť occamovu britvu. To je princíp, ktorý odporúča hľadať najjednoduchšiu platnú teóriu, ako veci vlastne fungujú. Inými slovami: Ak pre nejaký jav sú možné viaceré vysvetlenia, uprednostnite to najmenej zložité vysvetlenie.
Napríklad niekto tvrdí, že kávový klystír je vynikajúci detoxikačný prostriedok, ktorý vylieči mnoho chorôb, rakovinou počnúc. To je ukážka poriadne neobvyklého tvrdenia. Má autor takého tvrdenia nejaké vedecké dôkazy? Nobelovu cenu za prevratný objav v terapii rakoviny? Stovky klinických štúdií? Obvykle nie. Možno povie, že touto metódou sa už vyliečili tisícky pacientov. To ale nie je dôkaz! To je len ďalšie neobvyklé a aj ťažko overiteľné tvrdenie! Occamova britva: Nemáme ako dôkaz o účinkoch kávového klystíra (črevnej sprchy, nejakých zázračných tabletiek, homeopatie, biorezonancie, či iných bludov) nič iné? Len ďalšie neoveriteľné a neuveriteľné tvrdenia? Potom je to skoro určite podvod. Viem, niekedy zástancovia týchto pochybných smerov sami veria, že to funguje. O to sú presvedčivejší.
Problém býva v tom, že podvodník máva zvyčajne pripravený dobrý scenár. Ak hľadáte dôkaz, či nejde o podvod, často nájdete potvrdenie, že nejde o podvod. (Podvodník ho už vopred pripravil…). Nezabudnite:
- Nezvyčajné tvrdenie je nutné podložiť nezvyčajne dobrým dôkazom. (Dôkazom, nie ďalším neobvyklým tvrdením, ktoré sa za dôkaz vydáva!)
- Dôkaz musí predložiť ten, kto tvrdí niečo neobvyklé. Nie je vašou úlohou dokázať, či urinoterapia funguje. To musí dokázať ten, kto ju odporúča.
- Ten, čo tvrdí niečo neobvyklé vás môže žiadať, aby ste vy vyvrátili, že sa on mýli. „Neveríš tomu? A ako potom vysvetlíš toto…?“ Nepristúpte na takú hru! Nedá sa to vyvrátiť. Je to podobné ako v láske. Nevera sa môže, pritrafiť a niekedy aj dokázať. Vernosť sa však nedá nijako dokázať.
- Tvrdenie, ktoré nemá dôkaz môžete rovnako bez dôkazu aj zamietnuť.
Ak teda objavíte skvelú ponuku, ktorá sľubuje magické výsledky, spozornejte. Možno ich píše autor, ktorý nevie, ale píše. Alebo podvodník, ktorý naopak vie celkom presne, prečo to píše.
Chybný názor sa totiž ľahko vytvorí, ale ťažko opúšťa!
Ak nezaberie bagatelizácia, relativizácia a ani myšlienkové pasce, manipulátor siahne na osvedčenú praktiku citových teroristov: vydieranie. Citové vydieranie!