V informačnej bubline internetu

Bublina, v ktorej sa budete dobre cítiť. Dovidíte v nej však len tak ďaleko, ako sa budete pýtať. Ak položíte zlé otázky, dostanete odpovede na zlé otázky. Nikto vás nepoopraví.

Bublinou sa rozumie to, že niektoré veci algoritmus vyhodnotí ako vhodné pre vás a bude vám ich zobrazovať. Veci, ktoré algoritmus vyhodnotí ako nevhodné začne pred vami skrývať. Vytvorí tak pred vami zdanlivý obraz sveta. V ňom je len to, na čo zvyčajne reagujete, čo sa vám páči. 

Ľudia často hľadajú to, čomu nerozumejú. Lenže…

  • Vyhľadávanie čriepkov vám neukáže vec v súvislostiach. Nezložíte si z nich celkový obraz.
  • Dostanete len odpovede na otázky ktoré ste položili. Nedozviete sa teda možno dôležitejšiu informáciu.
  • Neviete, aká je kvalita a motivácia „odpovedí“ a článkov ktoré nájdete.

Tvorcovia webov často vyrábajú stránky tak, aby ste ich našli práve vtedy, keď určitú tému len začínate hľadať. Vedia, že vtedy vám najľahšie niečo predajú – keď ešte viete len málo. Alebo ešte lepšie – keď sa bojíte choroby.

Nájdete weby, ktoré majú rozpočet na to, aby boli viditeľné. Rozpočet získajú, keď predávajú. Aby predávali, články na takom webe zvyčajne budú manipulatívne podsúvať, že kúpa inzerovaných produktov vám pomôže od obezity. Inak by nezarobili.

Vplyv na dianie a formovanie názorov majú dnes tí, ktorých je vidieť. Ktorí píšu, filmujú, publikujú.

Je to biznis. Aby ste niektorý web vôbec našli, zvyčajne to znamená, že daný web si nejako kúpil vašu pozornosť. Zaplatil za to, aby ste ho ľahko našli. No a svoje peniaze bude chcieť nazad. (Zvyčajne ich aj dostane, inak by rýchlo skrachoval.) Preto vo vyhľadávaní potom obsahovo kvalitné weby odborníkov bývajú predbehnuté šikovnými marketérmi. Takže vám sa ako odpoveď na vašu odbornú otázku nezobrazí web odborníka. Skôr nejaký web, ktorý sa pokúsi vám niečo predať. Zopár príkladov. Porovnám, ako vyzerali výsledky vyhľadávania pred zhruba 10 rokmi a ako vyzerajú dnes.

  • Hľadáte informácie o hemoglobíne? Predtým ste našli stránky niektorého lekára. Dnes: Nájdete „magazín“ a v ňom odborne chybný článok o chudokrvnosti. To už ste na jeden klik od nákupu niektorého z produktov ktoré sľubujú zázračnú pomoc.
  • Chcete nájsť porovnanie rýchlosti diskov? Predtým ste našli tabuľky s výsledkami testov. Teraz nájdete zdanlivé porovnanie cien, ale v skutočnosti je to affiliate web, ktorý vás len smeruje na niektorý eshop.

Keďže na affiliate (to je názov pre provízny predaj) stránkach sa dá zarobiť, mnohí sa do toho pustili. Nie sú to odborníci na témy o ktorých píšu. Sú to odborníci na predaj, na internet, na marketing. Vedia, ako obabrať vyhľadávač tak, aby sa zobrazili ako prví. A vedia ako spraviť web, aby vás zlákal ku nákupu. Vytvárajú rôzne weby, ktoré:

  • vyzerajú ako magazíny,
  • vyzerajú ako porovnávače tovaru a cien,
  • vyzerajú ako stránky odborníka na výživu, či trénera,
  • vyzerajú ako rady gazdinky akú vybrať práčku či lopárik,
  • vyzerajú ako nezávislý recenzný web s odborným porovnaním,
  • vyzerajú ako web, ktorý testoval produkty a ponúka výsledky,
  • vyzerajú ako web, na ktorom nájdete zľavové kupóny,

ale v skutočnosti sú to predovšetkým predajné stránky. Ich hlavným účelom je vyvolať vo vás záujem o nejaký produkt a nasmerovať vás k jeho nákupu.

  • Myslíte si, že ste na stránke nezávislého magazínu. Bežne časopisy dávajú objektívne tipy. Toto však nie je časopis. Tu majú články len úlohu presvedčiť vás čo najnenápadnejšie k nákupu. Môžu a nemusia byť objektívne. Záleží na tom, kto to píše. 
  • Máte pocit, že na porovnávači cien alebo kvality sú produkty objektívne zhodnotené. Avšak sú tu len produkty, z ktorých má web províziu. Nenájdete tu nič iné. To má ďaleko od objektívnosti.
  • Predpokladáte, že odborník na výživu nemôže dať zlú radu. Veď sa v tom vyzná. V skutočnosti ten odborník vôbec neexistuje. Web vyrába firma, ktorá lživo vyvoláva ilúziu že to píše odborník. V skutočnosti je cieľom vyvolať dôveru, aby vás to nalákalo kúpiť si drahý produkt.

V pozadí podobných webov stojí zvyčajne menšia redakcia. Úlohou je čo najlacnejšie vytvoriť čo najviac obsahu. Ten obsah sa vyrába celkom presným spôsobom. Takým, aby článok neskôr vyhľadávač ukázal každému, kto danú tému bude v budúcnosti hľadať. Ako to funguje? O tom podrobne píšem v knihe V bubline internetu. 

Hľadaním na internete 
sa z vás nestane odborník

Miro Veselý

Autor knihy v bubline internetu

Chcete sa niečo dozvedieť? Zvyčajne sa vám to nepodarí tak ľahko, ako by sa zdalo. Hľadanie totiž znamená získavanie fragmentov z mozaiky. Ak neviete, ako má obrázok vyzerať, z jednotlivých kamienkov si ho nezložíte.

Človek ktorý chce nájsť odpovede bude „variť“ len z toho, čo nájde dostatočne rýchlo.

Tým si ale zvyčajne zloží pomerne chybný obraz o veci. Plus ani nevie, že je to chybný obraz. Veľmi jednoduchým príkladom môže byť téma, ktorú viete na internete ľahko nájsť. Napríklad chcete sa naučiť strihať a upraviť video. Na weboch a vo videách nájdete tisícky návodov, ako na to. Zdalo by sa teda, že stačí, ak budete pozerať videá a stane sa z vás odborník. Môže to platiť. Prax je ale taká, že týmto spôsobom stratíte veľa času a získate pomerne málo informácií.

Keď ordinuje vyhľadávač

Keď sa niekomu upchá záchod, zavolá inštalatéra. V prípade, že nastane nejaký zdravotný problém, mnohí idú na internet a niečo si kúpia. Akoby riešenie zdravia bolo jednoduchšie, ako strčiť do misy kus drôtu. Pár článkov z internetu však nenahradí niekoľkoročné štúdium medicíny.

Veľa z ľudí, ktorým lekár povie, že majú nejakú chorobu, idú na internet hľadať podrobnosti. Len si to skúste aj vy. Zvyčajne sa nedozviete nič poriadne. Zato však rýchlo narazíte na nejaké tlačidlo „pridať do košíka“. Ďalší problém je to, že aj banálne zdravotné ťažkosti sa môžu rýchlo zmeniť na strach.

Ak na internete hľadáte informácie súvisiace so zdravím, počítajte s tým, že väčšina článkov je napísaná laikmi. Chybne a často účelovo. Aby vás nalákali niečo kúpiť.

Tieto myšlienky sú vybraté z knihy

V bubline internetu

Napísal som ju aby ste sa nestali otrokmi v cudzej továrni na peniaze.

Ukážem vám v nej veľa manipulatívnych techník, ktorými nám špekulanti predávajú nezmyselné výrobky a aj myšlienky. Ukážem vám, ako sa Google a Facebook aktívne a cieľavedomo snažia vyvolať našu závislosť od ich infraštruktúry. Prečo to robia? Pretože na tom, že predajú našu pozornosť skvelo zarobia. Ak o tom viete, môžete sa podľa toho zariadiť. V knihe nájdete aj mnoho ukážok techník nátlakového predaja a mnohé myšlienkové pasce. Nech neskočíte na lep podvodníkom, šarlatánom a propagande.

Miro Veselý - jednoducho o zložitom

Od roku 1997 sa venujem internetu. Na prelome tisícročí som písal web digi-foto.sk o tom ako fotografovať. V tom čase som bol tučný. V roku 2004 som schudol a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Aktuálne sa venujem filmovaniu videí nielen pre vlastný Youtube kanál, ale aj pre zákazníkov. Občas píšem články o filmovaní, strihu a farbení videa na webe colorgrading.sk.

Posledný rok som písal knihu o problémoch, ktoré prináša internet a počítače. Bol by som rád, keby sa IT technológie nestali nástrojom, ktorý zničí to, čo máme. Viem, jedna kniha veľa nezmení. Ale pozorujem, že situácia si zasluhuje bdelú a sústredenú pozornosť. Presne o ňu nás však mobily a sociálne siete pripravujú. V knihe upozorňujem na to, ako sa IT technika môže stať nástrojom podvodu, manipulácie a závislosti. Nie len zo strany veľkých internetových firiem, ale aj zo strany tých, ktorí nimi vedia manipulovať.

Živím sa tvorbou webov a internetovým marketingom. Píšem, fotografujem a filmujem videá pre klientov.