Informačná vojna

Na internete sa ľahko vytvára sociálna ale aj informačná bublina. Akonáhle v nejakej uviaznete, ťažšie sa z nej dostanete von. Bublina vás bude izolovať od reality. Poskytne vám skreslený obraz sveta a toto skreslenie si ani nemusíte uvedomiť. 

Technologický pokrok smeruje k využívaniu umelej inteligencie. Už dnes existujú a vylepšujú sa riešenia, ktoré dokážu strojovo vytvárať umelý obsah. Už dnes sa dajú vyrobiť tváre neexistujúcich ľudí. Zmeniť obraz vo videách. Načítať text hlasom rečníka, ktorý ho nikdy nepovedal. Vyrobiť fotografie z udalostí, ktoré sa nestali.

Uvidíte na vlastné oči výjavy, ktoré sa nikdy nestali.

Nie je otázka či sa to stane. Už vznikajú falošné správy. Zatiaľ v technicky slabej kvalite. Skúsené oko podvrh ihneď rozpozná. Nesústredený divák si klam nevšimne. Časť ľudí to už dnes ovplyvňuje. Neskôr však bude ťažké rozlíšiť, či sledujete reportáž, alebo umelo ilustrovanú falošnú správu.

Pozor na tých, ktorí na internete hlučne odmietajú všetko fungujúce. Podsúvajú nám falošný pocit bratstva, spiklenectva, či viery, aby si získali našu dôveru. Vyčerpaní z informačného chaosu, roztržití a nesústredení podľahneme myšlienkovým konštruktom, ktorým by sa vysmialo aj dieťa.

V priestore internetu prebieha proces, ktorý sa nazýva aj informačná vojna. Tá sa odohráva len v hlavách. 

Nepriatelia zasievajú myšlienky a nálady, ktorými ovplyvňujú postoje obyvateľstva. Prekáža im liberalizmus. Nehodí sa im občianska spoločnosť. Radi by určovali, čo je ešte sloboda a čo už zakážu. Podsúvajú nám účelové lži. Broja proti vzdelanosti, samostatnosti, nezávislosti, vede a kritickému mysleniu. Spochybňujú oficiálne médiá. Tie totiž v demokratickom priestore slúžia ako kontrolný mechanizmus. Bez neho sa k moci ľahšie dostanú sily, ktorým demokratické zriadenie nevyhovuje.

Dezinformátori preto spochybňujú všetko, čo funguje: „Kvalita potravín v obchodoch je zlá, znalosti odborníkov sú mizerné, novinári sú podplatení.“ Vytvárajú zmätok. Cieľom je, aby ľudia nevedeli, komu sa dá veriť. Aby stratili oporné body, vnímali neistotu a strach. V tej chvíli sa s ľuďmi dá lepšie manipulovať.

Neskočte na lep arogantným demagógom. Majú elastické pravidlá hry. Pre nich platí vždy len to, čo sa im práve hodí. Ak začnú prehrávať, zmenia pravidlá.

Stovky webov nahlodávajú naše kritické myslenie a snažia sa nás ovplyvniť. Chcú, aby sme plnili ich obchodné, politické, alebo strategické ciele. Možno neovplyvnia hneď vás. Vaši kamaráti ich len občas zdieľajú. Váš vzťah dôvery ku kamarátom sa po troške prenáša aj na informácie, ktoré zdieľajú. Vidíte hlúposť? Ale zdieľal ju kamarát ktorého si vážite! Čo ak na tom niečo je? A už vám do hlavy prúdi propaganda. Tá pôsobí pomaly. Spomeňte si na výrok „100-krát opakovaná lož sa stáva pravdou“. Viem. Nestane sa ňou. Ale zvykneme si na ňu, ako na fakt. Po roku či dvoch už zabudnete, odkiaľ tie postoje máte. Už sú vašim „majetkom“. Už sa nimi začínate riadiť. Kto naletí propagande, nevie že to je propaganda. Nevie, že je práve na webe podvodníka. Naopak! Má pocit nadradenosti. Myslí si, že rozkryl skutočnú pravdu. Že pochopil. Dostáva sa do informačnej a sociálnej bubliny. Nevie že sa stal obeťou informačnej vojny.

Dezinformačná mediálna masáž nalomí časť obyvateľstva do stavu neistoty a zmätku. Neskôr stačí túto názorovo roztrieštenú a zneistenú časť populácie vhodne nasmerovať. Deje sa to a už vidíme aj výsledky. Vo voľbách sa stále viac presadzujú osobnosti, ktoré by bez internetovej propagandy a mediálnej masáže nemali šancu dostať sa k moci. Tieto sily potom legitímnou cestou môžu presadzovať záujmy cudzej mocnosti. 

Boj v informačnej vojne bude prehratý do chvíle, kým oni budú intenzívne šíriť propagandu a my ju budeme čítať. Čítať možno len preto, že kvalitnejšie texty sú zamknuté. Alebo algoritmom vyhľadávača potlačené vo výsledkoch. Tak vzniká prostredie s informačnou asymetriou. Na jednej strane strategická komunikácia síl, ktoré nás premyslene ovplyvňujú. Na druhej strane takmer nič, čo by tvorilo protiváhu týmto silám. 

 

Tieto sily sú nateraz informačným agresorom so zdanlivo ľudskou tvárou. Ak získajú moc, zostane agresia bez tváre.

Miro Veselý

Autor knihy v bubline internetu

Závislosť od niekoľkých IT firiem

O tom, čo sa dozvieme vo veľkej miere spolurozhodujú algoritmy vyhľadávacích systémov. Preto za stav spoločnosti, ktorý nastane budú vo veľkej miere spolu-zodpovedné aj najvýznamnejšie internetové firmy. Hlavne vyhľadávače a sociálne siete. Majú miliardy viac-menej závislých občanov po celej planéte. Majú moc. Určujú, čo sa dozvieme a čo nie. 
Majú v rukách našu komunikáciu i možnosť vypnúť ju.

Preto by sme sa na vyhľadávače a sociálne siete nemali dívať len ako na bežné súkromné firmy. Je to sila, s ktorou musíme počítať. Nielen v osobnom, obchodnom a spoločenskom, ale už aj v politickom a vojenskom kontexte. 

Tieto firmy majú možnosť priamo či nepriamo zmeniť rozloženie síl na tejto planéte. Akú mieru zodpovednosti im máme pripísať? Fungujú totiž ako „strážcovia brány“. Riadia, k akým informáciám sa kto dostane. 

Súkromná firma má právo hájiť svoje obchodné záujmy. Je pochopiteľné, že tají receptúru nezdravej, zato však úspešnej malinovky, chutných hamburgerov či…

…vyhľadávací algoritmus. Algoritmy sú priemyselné tajomstvá vyhľadávačov a sociálnych sietí. Stávajú sa však súčasťou verejného záujmu, zdravia, zdravého rozumu a aj národnej bezpečnosti. Navyše keď vieme, že algoritmom sa dá manipulovať.

Šikovný jednotlivec vie tieto systémy preľstiť a získať tak výhodu lepšej viditeľnosti a väčšieho dosahu svojho webu. Sú to pootvorené dvere, ktorými sa do nášho priestoru už pokúša vstúpiť nová čižma zla, diktatúry a neslobody. Nadnárodné internetové spoločnosti a technológie majú teda priamy vplyv na naše životy. Politický, ekonomický, sociologický i bezpečnostný. Môžu meniť dejiny. 

Je to vplyv, ktorého rozsah si dnes možno ešte nevieme predstaviť v jeho plnom rozsahu a možných dôsledkoch.

Mnoho ďalších podrobností o veľkých IT firmách a o tom, ako postupne likvidujú aj slovenských podnikateľov si môžete prečítať v knihe V bubline internetu. 

Tieto myšlienky sú vybraté z knihy

V bubline internetu

Napísal som ju aby ste sa nestali otrokmi v cudzej továrni na peniaze.

Ukážem vám v nej veľa manipulatívnych techník, ktorými nám špekulanti predávajú nezmyselné výrobky a aj myšlienky. Ukážem vám, ako sa Google a Facebook aktívne a cieľavedomo snažia vyvolať našu závislosť od ich infraštruktúry. Prečo to robia? Pretože na tom, že predajú našu pozornosť skvelo zarobia. Ak o tom viete, môžete sa podľa toho zariadiť. V knihe nájdete aj mnoho ukážok techník nátlakového predaja a mnohé myšlienkové pasce. Nech neskočíte na lep podvodníkom, šarlatánom a propagande.

Miro Veselý - jednoducho o zložitom

Od roku 1997 sa venujem internetu. Na prelome tisícročí som písal web digi-foto.sk o tom ako fotografovať. V tom čase som bol tučný. V roku 2004 som schudol a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Aktuálne sa venujem filmovaniu videí nielen pre vlastný Youtube kanál, ale aj pre zákazníkov. Občas píšem články o filmovaní, strihu a farbení videa na webe colorgrading.sk.

Posledný rok som písal knihu o problémoch, ktoré prináša internet a počítače. Bol by som rád, keby sa IT technológie nestali nástrojom, ktorý zničí to, čo máme. Viem, jedna kniha veľa nezmení. Ale pozorujem, že situácia si zasluhuje bdelú a sústredenú pozornosť. Presne o ňu nás však mobily a sociálne siete pripravujú. V knihe upozorňujem na to, ako sa IT technika môže stať nástrojom podvodu, manipulácie a závislosti. Nie len zo strany veľkých internetových firiem, ale aj zo strany tých, ktorí nimi vedia manipulovať.

Živím sa tvorbou webov a internetovým marketingom. Píšem, fotografujem a filmujem videá pre klientov.