Naša pozornosť je tovarom na predaj

Ľudia sú v online priestore masívne ovplyvňovaní. 

Jediná IT firma teda prostredníctvom algoritmov priamo aj nepriamo, ale aktívne reguluje náš život. Vyberá pred nás informácie, z ktorých si potom skladáme odpovede na otázky. Triedi, ktorý e-mail k nám môže prísť a ktorý nie. Určuje, čo sa z internetu dozviete a od koho. Určuje teda aj to, čo sa nedozviete. 

Aký obraz o svete si vytvoríte? Len taký, aký sa dá zložiť z filtrovaných čriepkov z vašej osobnej sociálnej, informačnej internetovej bubliny. Váš obraz sveta je teda z časti vytvorený algoritmami súkromných firiem!

Najcennejšie čo máme je naše zdravie a čas. Čas sa dá pomenovať aj inak – slovom pozornosť. Platí pravidlo:

Na čo zameriate svoju pozornosť, toho dostanete viac.

To platí univerzálne. Ak si u niekoho budete všímať určité správanie, posilníte ho v tom. Ako prakticky uchopiť takúto informáciu? Ignorujte nežiaduce správanie a bude sa vyskytovať zriedkavejšie. Podobne ak vy budete viac sledovať sociálne siete, budete ich sledovať stále viac. Tiež vám v hlave bude víriť stále viac dôvodov, prečo s tým nemôžete prestať.

Vaša pozornosť = váš životný čas. Životný čas sa nedá skladovať ani odložiť na neskôr. 

Niet funkcie zopakovať si scénu. Jednoducho čas plynie. Ak ho vyplytváte na hlúposti, minie sa rovnako, ako keby ste ho využili užitočne. Preto je boj o vašu pozornosť tak trocha aj boj o váš život. Aký bude? 

Ak sa mladý človek bude baviť na sociálnej sieti namiesto učenia, je možné, že jeho kariéra bude o niečo menej úspešná.

Sociálne siete a vyhľadávače však aktívne bojujú o našu plnú a bdelú pozornosť. Nechcú, aby ich návštevníci kamkoľvek odišli. Návštevník, ktorý opustil vyhľadávač, alebo sociálnu sieť je preč. Nedá sa na ňom zarobiť, nedá sa sledovať jeho činnosť, nedá sa kontrolovať. Kým sa nevráti nazad, má jeho pozornosť niekto iný.

  • Vyhľadávače sa preto stále viac menia na odpovedače.
  • Sociálne siete skúšajú dohody s vydavateľmi, aby mali právo publikovať u seba ich články či videá.
  • Siete i vyhľadávače vytvárajú rôzne trhoviská, aby obchodníci mohli predávať tovar priamo na ich platforme. Nielen že tak získajú províziu, ale udržia si návštevníkov. Potrebujú, aby pozornosť publika podľa možnosti nebola odklonená.

Čím viac vyhľadávače a sociálne siete o používateľoch vedia, tým lepšie môžu automaticky manipulovať s ich pozornosťou. Informačná bublina, ktorú okolo každého z nás vytvárajú nás udržiava v pozornosti. V závislosti. V raporte. A ešte sa nám v nej aj páči. Je príjemné do nej vstúpiť. Ťažšie býva opustiť ju.

Používaním internetových technológií a aplikácií sa dostávate do informačnej bubliny. Tá sa okolo vás postupne vytvorí a bude zodpovedať vášmu odrazu sveta. Bude formovať váš svetonázor. No túto bublinu okolo vás vytvára algoritmus aplikácií. To, ako je algoritmus nastavený je prísne strážené tajomstvo firiem. Dá sa len odhadovať podľa prejavov, čo a prečo robí. 

Algoritmus je zjavne nastavený tak, 

  • aby podporoval vašu závislosť;
  • aby sme dostávali viac toho, čo nás zaujíma, baví a najmä udrží;
  • aby sme videli menej toho, čo by nás mohlo odpútať, alebo čo asi nechceme vidieť.

Tieto body spôsobia, že si tú informačnú bublinu okolo seba v podstate vytvoríte vy sami. Algoritmus sa z vášho správania len učí. Keď si vás otestuje, hodí vás do niektorého „vreca“. Na sociálnej sieti vám potom bude ponúkať kamarátov, ktorí majú podobné názory. Bude vám ukazovať príspevky na podobné témy. Prestanete vidieť výsledky, ktoré by tento obraz sveta nejako narušovali. 

Začnete žiť vo virtuálnom svete pokrivenej reality. Možno to bude svet zlosti a nepriateľstva. Alebo zábavy. Možno to bude svet plný násilia, alebo rozkošných mačiatok. Možno aj zabudnete, že skutočnosť je iná.

Mnoho trikov a metód, ako IT firmy a sociálne siete aktívne, cielene a zámerne vyvolávajú našu závislosť od ich infraštruktúry popisujem v knihe V bubline internetu.

Vyhýbajte sa ľuďom, ktorí sa snažia do vašej hlavy vyhodiť svoje smetie, vytlačiť svoj hnis a vyliať si svoju zlosť. Nespravte si z hlavy skládku cudzieho odpadu.

Miro Veselý

Autor knihy v bubline internetu

Dojná krava sa volá „bezplatný používateľ“

Používate sociálnu sieť? Mali by ste mať úplne jasno v jednej veci: ste jej otroci. Ste tovar. Ste bezplatný výrobný nástroj v ich fabrike na peniaze. 

Ste automatický generátor obsahu – textu, fotiek, videa. Ste magnet, ktorým lákate na sociálnu sieť aj vašich kamarátov. No a váš názor? Nikoho nezaujíma. Ste proste tovar na predaj. 

Sociálne siete tu nie sú pre nás ani pre našu radosť. Dokonca nie sú ani „sociálne“. Sú to len fabriky na peniaze. Ako sa tie peniaze vyrábajú?

  1. Používatelia sociálnych sietí majú k službe bezplatný prístup.
  2. Výmenou za to odovzdávajú svoje osobné informácie. Píšu o sebe, zdieľajú svoje záujmy, fotky aj polohu.
  3. Vytvárajú tak tovar – osobné údaje spojené s bdelou pozornosťou.
  4. Pozornosť presne vybraného publika sociálna sieť predáva inzerentom. 
    Ste na sociálnej sieti? Váš životný čas je ich produktom. Vy sa pozeráte a sociálna sieť za to inkasuje. 

Ak ste používateľom najznámejšej sociálnej siete tak za vás táto firma utŕži okolo dvoch dolárov mesačne. Odhaduje sa, že majú vyše 2 miliárd používateľov.

Súkromie

Zdá sa vám absurdné, že by každý človek mal čip, ktorý by stále sledoval, kde práve je? Hmm. Ak máte mobil, jeden taký čip práve máte pri sebe.

Mobilného telefónu sa dnes pýtame takmer na všetko. Mobil teda o nás vie nečakane veľa. Jasné, samotný mobil toho veľa nevie. Sú však firmy, ktoré majú k vašim dátam prístup. Výrobca mobilu, operačného systému a aplikácií. A čo to? Znova hovoríme o tých istých troch či štyroch firmách!

V majetku niektorých firiem sa nachádzajú informácie o významnom percente obyvateľstva mnohých krajín. 

Tieto myšlienky sú vybraté z knihy

V bubline internetu

Napísal som ju aby ste sa nestali otrokmi v cudzej továrni na peniaze.

Ukážem vám v nej veľa manipulatívnych techník, ktorými nám špekulanti predávajú nezmyselné výrobky a aj myšlienky. Ukážem vám, ako sa Google a Facebook aktívne a cieľavedomo snažia vyvolať našu závislosť od ich infraštruktúry. Prečo to robia? Pretože na tom, že predajú našu pozornosť skvelo zarobia. Ak o tom viete, môžete sa podľa toho zariadiť. V knihe nájdete aj mnoho ukážok techník nátlakového predaja a mnohé myšlienkové pasce. Nech neskočíte na lep podvodníkom, šarlatánom a propagande.

Miro Veselý - jednoducho o zložitom

Od roku 1997 sa venujem internetu. Na prelome tisícročí som písal web digi-foto.sk o tom ako fotografovať. V tom čase som bol tučný. V roku 2004 som schudol a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Aktuálne sa venujem filmovaniu videí nielen pre vlastný Youtube kanál, ale aj pre zákazníkov. Občas píšem články o filmovaní, strihu a farbení videa na webe colorgrading.sk.

Posledný rok som písal knihu o problémoch, ktoré prináša internet a počítače. Bol by som rád, keby sa IT technológie nestali nástrojom, ktorý zničí to, čo máme. Viem, jedna kniha veľa nezmení. Ale pozorujem, že situácia si zasluhuje bdelú a sústredenú pozornosť. Presne o ňu nás však mobily a sociálne siete pripravujú. V knihe upozorňujem na to, ako sa IT technika môže stať nástrojom podvodu, manipulácie a závislosti. Nie len zo strany veľkých internetových firiem, ale aj zo strany tých, ktorí nimi vedia manipulovať.

Živím sa tvorbou webov a internetovým marketingom. Píšem, fotografujem a filmujem videá pre klientov.