V bubline internetu

Čoraz viac ľudí je závislých od mobilu, či počítačov. Nie náhodou. Na internete aj vás systém uzatvára do informačnej a sociálnej bubliny. V nej sa cítite príjemne. Ani si nevšimnete ako a vaša pozornosť (plus súkromné údaje) sa premenia na tovar a veľké firmy na vás dobre zarobia. Navyše sme v ére informačnej vojny, ktorú zatiaľ prehrávame. Ako sa to stalo? Aké triky používajú tí, čo nás chcú zmanipulovať? Ako sa dá brániť? O tom je kniha V bubline internetu.

Na sklade
Odosielam každý pracovný deň o 13:00 hodine

14,90 

Nákupom kníh podporíte autora v ďalšej tvorbe.

Na internete je všetko...

…inak, ako v skutočnom svete.

Vždy nájdeme odpovede na naše otázky. Ale čo ak sme položili zlé otázky? Potom nás odpoveď odvedie chybným smerom. Tí, čo na internete pripravujú odpovede na naše otázky totiž na tom zarábajú. Hodí sa im, ak vás uvedú do omylu. Potom vám ľahšie niečo predajú.

Bublina, v ktorej sa budete dobre cítiť

Bublinou sa rozumie to, že niektoré veci algoritmus vyhodnotí ako vhodné pre vás a bude vám ich zobrazovať. Veci, ktoré algoritmus vyhodnotí ako nevhodné začne pred vami skrývať. Vytvorí tak pred vami zdanlivý obraz sveta. V ňom je len to, na čo zvyčajne reagujete, čo sa vám páči.

Do tejto bubliny k vám potom prestanú prenikať iné informácie. Možno oveľa dôležitejšie. Možno nie. Aký obraz o svete si vytvoríte? Len taký, aký sa dá zložiť z filtrovaných čriepkov z vašej osobnej sociálnej, informačnej internetovej bubliny. Váš obraz sveta je teda z časti vytvorený algoritmami súkromných firiem!

Internetová doba prináša problémy, na ktoré nie sme celkom pripravení.

  • Nahráva špekulantom, ktorí vedia veci naaranžovať tak, aby sa zmocnili našich peňazí.
  • Prináša sociálne siete, ktoré menia náš pohľad na život. Vyvolávajú závislosť a v konečnom stave aj depresiu.
  • Pumpuje do našich hláv jedovatú propagandu. Po kvapkách, ale ono sa to zráta.
  • Umožňuje šarlatánom, aby nám radili o zdraví tak, že im zaplatíme a nepomôžeme si.

Na internete sa dá dobre zarobiť. Dajú sa na ňom však minúť peniaze aj veľa času.

  • Nájdete tu preto rýchlokurz marketingu i infomarketingu.
  • Pozrite si aj kapitolky o tom, ako zarobiť na internete – či už na vlastných webstránkach alebo písaním na internete.
  • Ukážem vám, akým rizikám sa vyhnúť ak chcete na internete podnikať a ako si nastaviť ceny, aby ste neprerobili.

V novej knihe sa preto venujem mnohým marketingovým trikom, ktoré sa oplatí poznať. Ak totiž poznáte princípy nátlakového predaja a myšlienkové pasce, nenaletíte. Nestanete sa otrokmi v cudzej továrni na peniaze.

Normálne by stačilo poradiť, aby sme na internete jednoducho použili zdravý rozum. Lenže internet a sociálne siete sú prostredie, ktoré zdravý rozum aktívne ohlupujú. Preto je dobré, ak poznáte stratégie, akými na nás útočia. Potom sa viete aspoň čiastočne brániť.

Miro Veselý

Autor knihy v bubline internetu

Tieto veci ma v poslednej dobe znepokojujú. Ak ich budete poznať, máte väčšiu šancu že si ubránite zdravý rozum i svoje peniaze. Preto som posledný rok o tom písal knihu. Volá sa V bubline internetu

  • Popisujem v nej, ako a prečo vzniká informačný chaos.
  • Dozviete sa, akými marketingovými trikmi vás obchodníci vedia pripraviť o peniaze.
  • Ukážem vám, ako niektoré weby zarábajú na publikovaní poloprávd, či na chybných informáciách o zdraví.
  • V knihe nájdete veľký zoznam trikov známych aj ako nátlakový predaj.
  • Nájdete tu zoznamy rafinovaných manipulatívnych techník, ktoré vás donútia kúpiť niečo, čo ani veľmi nechcete.
  • Manipulátori zneužívajú známe chyby v myslení, aby nás ovplyvnili. Prejdeme si ich veľmi podrobne.
  • Ukážem vám techniky, ktoré vedome, cielene a plánovane používajú vyhľadávače a sociálne siete na to, aby sme sa stávali čoraz viac závislí od ich služieb.
  • Prejdite si kontrolné body, či ste závislí od mobilu, počítačov, alebo sociálnej siete.
  • Naučíte sa rozoznať, kedy sa váš život mení na stroj, ktorým zarábate peniaze nadnárodným korporáciám. Bude na vašom rozhodnutí, či vám to vyhovuje.
  • Nič na internete nie je zadarmo. Ak neplatíte, tak ste tovarom vy. Vaša pozornosť, váš životný čas sú tovarom.

Informačná vojna

V kyberpriestore internetu prebieha proces, ktorý sa nazýva aj informačná vojna. Tá sa odohráva len v hlavách. Nepriatelia zasievajú myšlienky a nálady, ktorými ovplyvňujú postoje obyvateľstva. Podsúvajú nám účelové lži. Chcú, aby sme plnili ich obchodné, politické, alebo strategické ciele. Tieto sily sú nateraz informačným agresorom so zdanlivo ľudskou tvárou. Ak získajú moc, zostane agresia bez tváre.

Závislosť od internetu či od mobilu

Závislosť od mobilu, závislosť od sledovania nových správ. Od internetu. Ako sa vytvára táto závislosť?

Algoritmy sociálnej siete a vyhľadávačov vytvárajú prostredie, v ktorom sa dobre cítite. Zisťujú čo vás baví, čo sa vám páči, čo vás zaujíma. Potom vám ukazujú prednostne to, čo chcete vidieť. Dôvod? Aby ste boli dlhšie pripojení. Tento proces vás postupne uzatvorí do akejsi informačnej a sociálnej bubliny. V nej vám bude príjemne. V nej chcete tráviť viac času, hľadať informácie. Práve vtedy sa stávate výrobným nástrojom firiem, ktoré vedia speňažiť váš čas, vašu pozornosť.

Pri posúdení závislosti môžete zvážiť dôsledky. Má pre vás používanie počítača či mobilu akékoľvek škodlivé dôsledky? A vy s tým napriek tomu neprestávate? To je vždy vážny signál, že ide o závislosť. Presným indikátorom závislosti je to, keď ignorujete strach. 

Dojná krava sa volá „bezplatný používateľ“

Používate sociálnu sieť? Mali by ste mať úplne jasno v jednej veci: ste jej otroci. Ste tovar. Ste bezplatný výrobný nástroj v ich fabrike na peniaze. Váš životný čas je ich produktom. Vy sa pozeráte a sociálna sieť za to inkasuje. 

Sociálna sieť je nahraditeľná. Bežným životom. Avšak ak nahradíte bežný život sociálnou sieťou, vo výsledku sa budete cítiť horšie. Pravidelní používatelia sociálnych sietí trpia často na depresiu.

Sociálne siete sú hra. Zamestná vašu pozornosť, aby ste si nevšimli, že nerobíte nič, len čítate čo za hlúposti to tam sú. 

Nadnárodné firmy – vyhľadávače a sociálne siete

O tom, čo sa dozvieme vo veľkej miere spolurozhodujú algoritmy vyhľadávacích systémov a sociálne siete. Majú miliardy viac-menej závislých občanov po celej planéte. Určujú, čo sa dozvieme a čo nie. Majú v rukách našu komunikáciu i možnosť vypnúť ju. Tieto firmy majú možnosť priamo či nepriamo zmeniť rozloženie síl na tejto planéte. Môžu meniť dejiny.

V majetku niektorých firiem sa nachádzajú informácie o významnom percente obyvateľstva mnohých krajín. 

Tieto firmy sledujú každý váš krok. Vedia kto ste, kde práve ste, čo vás teší a trápi. Ako vyzeráte, s kým a čo si píšete. S kým sa poznáte a kde nakupujete. Keby sa niektorá z týchto firiem volala KGB, nikomu by sa nepáčilo, že majú o nás toľko informácií. Ale nevolá sa tak. Takže nevadí. Či? 

Hlavným cieľom nadnárodných firiem je udržať našu pozornosť a nepustiť nás. Môžete sa brániť, tajiť svoju polohu, meno, fotoaparát, či šifrovať dáta. Vyžaduje to však z vašej strany značné a trvalé úsilie. Nikto však nemá rád frustráciu a prekážky. To vyhľadávače a sociálne siete veľmi dobre vedia! Preto vždy zariadia: Aby bolo pohodlnejším dať im údaje, než sa tomu brániť.

Z týchto údajov potom vyhľadávače a sociálne siete aktívne vytvárajú našu závislosť. Potrebujú, aby sme klikali, sledovali a boli prihlásení. Ak ich totiž používame, zarobia na nás. Vedia speňažiť našu bdelú pozornosť. Aby jej mali stále viac, aktívne vyvolávajú našu závislosť.

Čím viac vyhľadávače a sociálne siete o používateľoch vedia, tým lepšie môžu automaticky manipulovať s ich pozornosťou. Informačná bublina, ktorú okolo každého z nás vytvárajú nás udržiava v pozornosti. V závislosti. V raporte. A ešte sa nám v nej aj páči. Je príjemné do nej vstúpiť. Ťažšie býva opustiť ju.

Čím viac a častejšie sa bavíte s ostatnými cez rýchle správy, tým viac budete pohltení týmto systémom. Algoritmus vás obklopí len tým, čo vás udrží v pozornosti.V bubline potom trávite stále viac času. Radi. Cítite sa tam dobre. Veď vám ukazuje to, čo sa vám páči.  

Zahltenie

Sme zahltení prívalom informácií. Ich sledovanie nás však neokráda len o čas. Mení nás to. Vyvoláva poruchu pozornosti.. Potom sa už ťažko dokážete sústrediť na veci, ktoré vás predtým bavili. 

Presýtenie

Valia sa na nás senzácie, šoky a extrémy. To preto, že bežné správy už sú pre ohlušenú pozornosť fádne. Naše životy nám potom v porovnaní s dianím na internete pripadajú nudné a prázdne. Získate pocit: „všetci sú šťastní – okrem mňa“.

Mnohých táto informačná asymetria dostane do skutočnej depresie. Majú pocit, že ich život nestojí za nič. Niečo na tom je! Čo už je to za život denne na sociálnej sieti?

Zmätok

Rôzne záujmové skupiny cez internet šíria lži. Správy a články, ktorých jediným účelom je oklamať čitateľa. Uviesť ho do zmätku a chaosu. Ľudia nevedia komu veriť. Vzniká tak:

Informačný chaos

Informačný chaos vytvárajú záujmové skupiny zámerne. Zmätený divák totiž nevie komu a čomu veriť. Oveľa ľahšie sa dá zmanipulovať. Obchodník mu ľahko predá zbytočnosť. Alebo mu nasadí hlúpu myšlienku. Prípadne nastrčí hlúpeho politika.

Viete čo jesť? Kde kúpiť dobré potraviny? S kým sa poradiť pri nakupovaní novej záhradnej kosačky? Koho voliť? Ako sa liečiť ak ochorieme? Dá sa veriť novinárom? Sú lekári podplatení? Je sója zdravá, alebo škodlivá? Nahradí výživový doplnok jedenie zeleniny? Stačí ak trocha zapochybujete a už vás majú!

 

Plus mnoho informácií pre tých, ktorí v internete vidíte príležitosť. Pre tých, ktorí ste sa tiež rozhodli (tak ako ja) pomocou internetu živiť. Ponúkať služby. Predávať produkty. Zarábať na vlastné živobytie. Dávať prácu ďalším ľuďom. Pre vás mám tiež slušnú porciu odporúčaní. 

Aj časť knihy určenú pre tvorcov webu však odporúčam čítať všetkým. Aj keď sami web nerobíte, budete si môcť prečítať informácie „zo zákulisia“ tvorby webov. O to lepšie porozumiete súvislostiam. Nenecháte sa napáliť podvodníkmi. Rozpoznáte však kvalitné weby.

  • Ak si chcete založiť vlastný web dozviete sa, čo všetko na to potrebujete spraviť, vedieť a zariadiť. Dnes to už nie je tak jednoduché, ako to zo zvyku ešte stále papagájuje dosť "poradcov".
  • Viete prečo je v súčasnosti na internete tak veľa mizerných webov? Pretože je tu zlatá horúčka. V knihe sa zamyslíme nad tým, kto ju vyvoláva a kto na nej zarobí.
  • Chcete sa venovať tvorbe zaujímavého webu? Hmm. Tak vitajte a zaraďte sa! Momentálne tu máme marketingové závody v zbrojení. Budete leštiť najsilnejšie kalibre bulváru a páliť najúčinnejšími podpásovkami. Alebo - nebudete. Každopádne aj zabudnete o čom ste chceli písať svoj web. Teraz už webom ide o prežitie.
  • Trend desaťročia je obsahový marketing. Je naozaj tak kúzelne skvelý, ako sa dočítate na každom druhom webe?
  • Affiliate marketing. Stačí si zriadiť web a hneď sa vám na účet začnú valiť tisícky. Tak nejak ste si to aspoň predstavovali. Aká je realita?
  • Infomarketing. Rozhadzovanie rukami za zvukov prudkej slovnej hnačky a to všetko na videu otcu - materi len za 999 eur? Kto by to nekúpil? Azda len ten, kto sa tak chce živiť. Rozkryjeme stratégie infomarketérov. Nech nekúpite predražené táraniny niektorého miestneho príštipkára len preto, že ste podľahli overenej predajnej stratégii založenej na zvedavosti a nátlakových technikách predaja.
  • Copywriting. Keď je taký hlad po textoch, nechcete sa živiť aj vy písaním? Dozviete sa, čo to v praxi znamená.
  • Ak chcete podnikať na internete, tak si prečítajte, ako nastaviť ceny tak, aby ste neskrachovali. Či už píšete texty, vyrábate weby, robíte grafiku, alebo točíte pre firmy videá.
  • Nuž a najdôležitejší tip pri podnikaní na internete: Viete kto je váš najväčší konkurent? Nie, nepozerajte vedľa seba. Je priamo nad nami.

V tejto pestrej zmesi informácií sa zorientujete a nabudúce už nepodľahnete starým známym trikom, nátlakovému predaju, či dezinformáciám.

Ste práceschopní? 

Viem, to je smiešna otázka, najmä kým ste mladí a zdraví. Zákerné na tom je to, že telo má veľkú schopnosť zvládnuť záťaž. Človek vydrží zle sa stravovať, ponocovať, necvičiť, žiť v strese. Niektorí fajčia. Idú roky a nič zlé sa nedeje. Zdanlivo. A tak ani nepociťujeme tlak, aby sme s horšou životosprávou prestali. Prejde ešte pár rokov a zrazu sú tu prvé problémy. Obezita, bolesť chrbtice, srdcovo-cievne problémy. Potom už je ťažké vracať to späť. Niekedy sa už ani nedá.

Počítačovanie aj mobilovanie sú činnosti, ktoré uľahčujú a urýchľujú vznik zdravotných problémov. Keď na vás doľahnú ochorenia, keď vás už telo „nepustí“, vaša hra tým končí. Nemôžete robiť. Nemôžete sa tešiť. Tento svet prestane pre vás byť príjemným miestom. Je zariadený len pre zdravých.

V knihe preto dôrazne varujem pred tým, aby ste nepodľahli technológii a neobetovali jej svoje zdravie a životný čas viac, než si zaslúži.

Vyhýbajte sa ľuďom, ktorí sa snažia do vašej hlavy vyhodiť svoje smetie, vytlačiť svoj hnis a vyliať si svoju zlosť. Nespravte si z hlavy skládku cudzieho odpadu.

Miro Veselý

Autor knihy v bubline internetu

  • Ako tvorca webov mám skúsenosti s internetovým marketingom, predajom. 
  • Ako spisovateľ viem povedať, ako vznikajú informácie na internete. 

 

20 rokov skúseností s internetom nájdete pretavených v knihe V bubline internetu. Viac, než marketing a tvorba webov ma v poslednej dobe začínajú zaujímať širšie súvislosti. Aký vplyv majú internet a počítačová technika na naše zdravie? Ako ovplyvňuje množstvo informácií a trvalý príval správ našu pracovnú výkonnosť? Je skvelé, že z našich osobných údajov algoritmus dokáže zložiť službu, ktorá nám účinne pomáha. Avšak tie isté údaje sa dajú zneužiť a namieriť proti nám. Môžu dokonca zničiť systém, ktorý nám prináša slobodu, život v mieri, mnohé životné istoty, na ktoré sme si tak zvykli, že ich už ani nevnímame. Bolo by však veľmi nepríjemné stratiť ich.

Pozrite si niekoľko ukážok z knihy V bubline internetu

Ďalšie informácie

Hmotnosť 0.314 g
Rozmery 155 × 225 × 22 cm
Kniha

Prvé vydanie.
207 strán.
Brožovaná väzba, ofsetová tlač.

ISBN

978-80-570-1012-8

Vydavateľ

Miro Veselý, 2019

Tiráž

Dátum vydania: 15. 7. 2019

© Miro Veselý 2019
V bubline internetu
Prvé vydanie.

Vydal Miro Veselý ako svoju 14. publikáciu.

ISBN 978-80-570-1012-8

Návrh obálky: © Miro Veselý
Foto: © Ľubica Balentová http://www.lubicabalentova.sk

Sadzbu z písma Andulka zhotovil Miro Veselý

Obsah knihy

7 Úvod bez začiatku
8 Na nezmysloch sa dá výborne zarobiť!
10 Pravda
11 Klamstvo
12 Polopravda
12 Podvod
15 Nepristúpte na tvrdenie, že pravda je uprostred
15 Internet ako zdroj informácií
16 Ako sa dá zo zjavnej hlúposti spraviť pravda?
17 Kyberpriestor
18 SAAS a vaša peňaženka
19 Váš mobil má na vás vplyv
24 Bojíte sa, že lietadlá na nás vypúšťajú chemikálie?
25 Narušenie a spochybnenie kritického myslenia
26 Techniky, ktorými manipulátori nabúrajú vaše istoty
28 Posúvanie hraníc – najskôr myšlienkových a potom…?
28 Ako nájsť a osloviť len naivných a neskúsených ľudí?
30 Myšlienkové pasce a chyby
30 Ekonomika myslenia
30 Dostupné má prednosť
34 Klam preživších
35 Emócie majú veľké oči
37 Zotrvávanie pri obľúbených myšlienkach
38 Postupné zmeny nevnímame
41 Podliehanie autoritám
43 Zabúdanie zdroja
43 Neistota je únavná
44 Ochrana identity
45 Ukotvenie
46 Závery podľa osobnej skúsenosti
47 Všímame si najmä to, čo nás zaujíma
48 Snažíme sa potvrdiť si to, čo si chceme potvrdiť
49 Dunning-Krugerov efekt
50 Lipneme na tom, čo máme
51 Nedostatok robí veci vzácnejšími
52 Magické myslenie
54 Návrat k priemeru
56 Chladné čítanie
57 Hlasovanie o odborných témach
60 Ďalších vyše 30 manipulatívnych taktík
64 Sledujte peniaze
65 Na internete nájdete len to, čo tam niekto dal
68 Hľadanie odborných tém? Reklama v plášti vedca!
72 Internet ako informačná bublina
78 Hľadaním na internete sa z vás nestane odborník
80 Personalizované vyhľadávanie
82 Keď ordinuje vyhľadávač
85 Monopol na vplyv
86 Bývalý vyhľadávač vlastní našu digitálnu identitu
88 Internet je pre mnohých časová pasca
89 Sociálna sieť = sociálna bublina
91 Naša pozornosť je tovarom
93 Ovplyvnenie názorov a postojov sociálnymi sieťami
95 Dojná krava sa volá „bezplatný používateľ“
97 Vedia o vás možno viac než vy sami
98 Súkromie
102 Zmeny v komunikácii
105 Diskusia cez internet je iná, než rozhovor naživo
106 Závislosť od počítačov a internetu
109 Rýchlotest závislosti od „počítačovania“
111 Vrecková droga
114 Ako uniknúť zo sociálnej siete?
114 Výrobcovia mobilov aktívne podporujú závislosť
115 Ako sa vytvára závislosť?
115 Atraktívny obsah
116 Zabrániť prístup k iným zdrojom
117 Lichotenie
117 Priateľstvo
118 Súťaž
118 Súdržnosť skupiny
118 Kontrast
119 Reciprocita
119 Technika aktualizácie
119 Zvyk (opakovanie)
119 Pocit že niečo zmeškáte
120 Pocit nenahraditeľnosti
121 Zahltenie a porucha pozornosti
123 Posilňovňa roztržitosti
125 Sociálne siete vás programovo zbavujú kontroly
126 Bumerang zahltenia hádžete vy
127 Vieme sa sústrediť len na jedinú vec
128 Plnením viacerých úloh naraz trénujete poruchu pozornosti
129 Počítač nie je náš pán. Ale často to tak vyzerá!
130 Telo: Sme práceschopní?
132 Kde vziať viac času? Ukradne sa zo spánku!
132 Mozog: Výsledok skladá zo vstupov
134 Rýchlokurz marketingu
135 Základom v marketingu je odlíšenie
136 Klaka a plných 5 hviezdičiek
138 Princípy, ako sa vyvoláva túžba nakupovať
143 Prečo ste vlastne našli práve tento konkrétny web?
147 Čo vedia autori webov a vy nie?
148 Vyhľadávač sa mení na udržiavač
152 Rýchlokurz infomarketingu
156 Odvrátená strana infopodnikania
156 Video namiesto textu?
158 Nátlakové a manipulatívne formy predaja
159 Cena
160 Nedostatok
161 Všetci to chvália, chcem to tiež!
161 Opakovanie
162 Posilňovanie dôvery
163 Chcete mať vlastný web?
164 Chcete si zarobiť aspoň na minimálnu mzdu z webu?
165 Na internete sa nám utešene rozmáha balast
167 Čo potrebujete spraviť, ak chcete mať úspešný web
167 Hystéria s optimalizáciou titulkov
168 6-kroková zaručená schéma na úspešný titulok článku
169 Trend doby: siahodlhé články
173 Obsahový marketing. Oplatí sa?
175 Ako môže tvorba obsahu zarobiť
177 Affiliate marketing. Zarobíte si?
179 Koľko môže web zarobiť
180 Čo treba vedieť, ak sa chcete živiť tvorbou webu?
182 Čo všetko musí autor robiť, aby web uspel
183 …a potom prídu zlodeji a vytvoria dlhý rad
183 Súťaž umelo drží vašu pozornosť
185 Chcete sa živiť písaním textov?
187 Chcete zarobiť 400 € mesačne?
191 Záver bez konca
191 Bublina pozlátka
192 Informačná vojna
195 Závislosť od niekoľkých IT firiem
197 Zdravie
198 Dorieknutie
199 Tipy, ako sa môžete brániť
200 Nepoužívajte notifikácie!
201 Overujte si zdroje dát, ktoré čítate
202 Pozor na emócie!
203 Stop digitálnej závislosti
204 Stop zahlteniu
205 Pozor na to, čo zdieľate
205 Ak ide do tuhého, nečítajte. Konajte!

Miro Veselý - jednoducho o zložitom

Od roku 1997 sa venujem internetu. Na prelome tisícročí som písal web digi-foto.sk o tom ako fotografovať. V tom čase som bol tučný. V roku 2004 som schudol a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Aktuálne sa venujem filmovaniu videí nielen pre vlastný Youtube kanál, ale aj pre zákazníkov. Občas píšem články o filmovaní, strihu a farbení videa na webe colorgrading.sk.

Posledný rok som písal knihu o problémoch, ktoré prináša internet a počítače. Bol by som rád, keby sa IT technológie nestali nástrojom, ktorý zničí to, čo máme. Viem, jedna kniha veľa nezmení. Ale pozorujem, že situácia si zasluhuje bdelú a sústredenú pozornosť. Presne o ňu nás však mobily a sociálne siete pripravujú. V knihe upozorňujem na to, ako sa IT technika môže stať nástrojom podvodu, manipulácie a závislosti. Nie len zo strany veľkých internetových firiem, ale aj zo strany tých, ktorí nimi vedia manipulovať.

Živím sa tvorbou webov a internetovým marketingom. Píšem, fotografujem a filmujem videá pre klientov.