V bubline internetu

Ako na internete rozpoznať klamstvo od lži? Ako vyhľadávače a sociálne siete skresľujú realitu? Prečo sa stávame závislí od internetu a mobilov? Akými trikmi podvodníci vedia pripraviť o peniaze neskúsených používateľov internetu? V tejto knihe sa dozviete, ako sa tomu môžete brániť. Na internete totiž nie je nič zadarmo. Ak neplatíte, tak ste tovarom vy. Váš životný čas vedia veľké firmy dobre speňažiť.

Na sklade
Odosielam každý pracovný deň o 13:00 hodine

14,90 

Nákupom kníh podporíte autora v ďalšej tvorbe.

Naša pozornosť je tovarom

Na internete okolo každého z nás vytvárajú počítačové systémy niečo ako informačnú a sociálnu bublinu. Je to bublina, v ktorej sa dobre cítime a nechceme ju opustiť. Ako vzniká? Systém odhadne, čo vám má zobrazovať a čo pred vami začne skrývať. Vytvorí tak pred vami nový obraz sveta. V ňom je vidieť len to, na čo zvyčajne reagujete a čo vás udrží v pozornosti. Dôvod? Aby ste boli dlhšie pripojení. Čím dlhšie ste pripojení, tým viac môžu na vás IT firmy zarobiť.

Aký obraz o svete si vytvoríte? Len taký, aký sa dá zložiť z filtrovaných čriepkov z vašej osobnej sociálnej, informačnej internetovej bubliny. Váš obraz sveta je teda spolu-vytvorený algoritmami súkromných firiem! To sú nové problémy doby, na ktoré nie sme celkom pripravení.

Na internete nájdeme odpovede na naše otázky. Ale aké sú to odpovede? Neraz nás odvedú celkom chybným smerom. Prečo? Pretože na internete je dosť ľudí, ktorí zarábajú na tom, ak vás uvedú do omylu. Potom vám ľahšie niečo predajú. Títo špekulanti vedia veci naaranžovať tak, aby sa zmocnili našich peňazí. Spomeňte si na weby šarlatánov. Tvária sa, že nám dávajú rady o zdraví. Zneužívajú náš strach, ktorý lživými článkami sami vytvárajú. V skutočnosti vám však len podsúvajú predaj zbytočných produktov. Neváhajú šíriť hlúposti, poplašné správy, hoaxy. Živia sa tým.

V novej knihe sa preto venujem mnohým z týchto trikov. Oplatí sa ak o nich viete. Ak poznáte princípy nátlakového predaja a myšlienkové pasce, nenaletíte. Nedovolíte, aby niekto manipuloval s vašou zvedavosťou či strachom. Ľahšie rozoznáte znaky podvodu.

Používate sociálnu sieť? Mali by ste mať úplne jasno v jednej veci: Ste bezplatný výrobný nástroj v ich fabrike na peniaze. Váš životný čas a pozornosť je ich produktom. Vy sa pozeráte a sociálna sieť zarába. Vie speňažiť váš čas, vašu pozornosť a vaše osobné údaje.

Sociálna sieť je nahraditeľná. Bežným životom. Avšak ak nahradíte bežný život sociálnou sieťou, vo výsledku sa budete cítiť horšie. Len si to všimnete s oneskorením, pretože sociálna sieť vás príliš rozptyľuje. 

Normálne by stačilo poradiť, aby sme na internete jednoducho použili zdravý rozum. Lenže internet a sociálne siete sú prostredie, ktoré zdravý rozum aktívne ohlupujú. Preto je dobré, ak poznáte stratégie, akými na nás útočia. Potom sa viete aspoň čiastočne brániť.

Miro Veselý

Autor knihy v bubline internetu

Tieto veci ma v poslednej dobe znepokojujú. Ak ich budete poznať, máte väčšiu šancu že si ubránite zdravý rozum i svoje peniaze. Preto som posledný rok o tom písal knihu. Volá sa V bubline internetu

  • Ako a prečo vzniká informačný chaos.
  • Akými marketingovými trikmi vás obchodníci vedia pripraviť o peniaze.
  • Ako niektoré weby zarábajú na publikovaní poloprávd, či na chybných informáciách o zdraví.
  • Veľký zoznam trikov známych aj ako nátlakový predaj.
  • Zoznamy rafinovaných manipulatívnych techník, ktoré vás donútia kúpiť niečo, čo ani veľmi nechcete.
  • Známe chyby v myslení, ktoré často zneužívajú manipulátori aby nás ovplyvnili.
  • Triky, ktoré vedome, cielene a plánovane používajú vyhľadávače a sociálne siete na to, aby sme sa stá-vali čoraz viac závislí od ich služieb.
  • Kontrolné body, či ste závislí od mobilu, počítačov, alebo sociálnej siete.
  • Naučíte sa rozoznať, kedy sa váš život mení na stroj, ktorým zarábate peniaze nadnárodným korporáciám. Bude na vašom rozhodnutí, či vám to vyhovuje.
  • Nič na internete nie je zadarmo. Ak neplatíte, tak ste tovarom vy. Vaša pozornosť, váš životný čas sú tovarom.

O tom, čo sa dozvieme vo veľkej miere spolurozhodujú algoritmy vyhľadávacích systémov a sociálne siete. Majú miliardy viac-menej závislých občanov po celej planéte. Určujú, čo sa dozvieme a čo nie. Majú v rukách našu komunikáciu i možnosť vypnúť ju. Tieto firmy majú možnosť priamo či nepriamo zmeniť rozloženie síl na tejto planéte. Môžu meniť dejiny.

Tieto firmy sledujú každý váš krok. Vedia kto ste, kde práve ste, čo vás teší a trápi. Ako vyzeráte, s kým a čo si píšete. S kým sa poznáte a kde nakupujete. Keby sa niektorá z týchto firiem volala KGB, nikomu by sa nepáčilo, že majú o nás toľko informácií. Ale nevolá sa tak. Takže nevadí. Či?

Hlavným cieľom nadnárodných firiem je udržať našu pozornosť. Môžete sa brániť, tajiť svoju polohu, meno, fotoaparát, či šifrovať dáta. Vyžaduje to však z vašej strany značné a trvalé úsilie. Nikto však nemá rád frustráciu a prekážky. To vyhľadávače a sociálne siete veľmi dobre vedia! Preto vždy zariadia: Aby bolo pohodlnejším dať im údaje, než sa tomu brániť.

Počítačovanie aj mobilovanie sú činnosti, ktoré uľahčujú a urýchľujú vznik zdravotných problémov. Keď na vás doľahnú ochorenia, keď vás už telo „nepustí“, vaša hra tým končí. Nemôžete robiť. Nemôžete sa tešiť. Tento svet prestane pre vás byť príjemným miestom. Je zariadený len pre zdravých. Nepodľahnite technológii! Neobetujte jej svoje zdravie a životný čas viac, než si zaslúži.

Kúpte si túto knihu. Pomôže vám zorientovať sa v rozbúrenom mori internetových stránok.

Plus mnoho informácií pre tých, ktorí v internete vidíte príležitosť. Pre tých, ktorí ste sa tiež rozhodli (tak ako ja) pomocou internetu živiť. Ponúkať služby. Predávať produkty. Zarábať na vlastné živobytie. Dávať prácu ďalším ľuďom. Pre vás mám tiež slušnú porciu odporúčaní. 

Aj časť knihy určenú pre tvorcov webu však odporúčam čítať všetkým. Aj keď sami web nerobíte, budete si môcť prečítať informácie „zo zákulisia“ tvorby webov. O to lepšie porozumiete súvislostiam. Nenecháte sa napáliť podvodníkmi. Rozpoznáte však kvalitné weby.

Vyhýbajte sa ľuďom, ktorí sa snažia do vašej hlavy vyhodiť svoje smetie, vytlačiť svoj hnis a vyliať si svoju zlosť. Nespravte si z hlavy skládku cudzieho odpadu.

Miro Veselý

Autor knihy v bubline internetu

  • Ako tvorca webov mám skúsenosti s internetovým marketingom, predajom. 
  • Ako spisovateľ viem povedať, ako vznikajú informácie na internete. 

 

20 rokov skúseností s internetom nájdete pretavených v knihe V bubline internetu. Viac, než marketing a tvorba webov ma v poslednej dobe začínajú zaujímať širšie súvislosti. Aký vplyv majú internet a počítačová technika na naše zdravie? Ako ovplyvňuje množstvo informácií a trvalý príval správ našu pracovnú výkonnosť? Je skvelé, že z našich osobných údajov algoritmus dokáže zložiť službu, ktorá nám účinne pomáha. Avšak tie isté údaje sa dajú zneužiť a namieriť proti nám. Môžu dokonca zničiť systém, ktorý nám prináša slobodu, život v mieri, mnohé životné istoty, na ktoré sme si tak zvykli, že ich už ani nevnímame. Bolo by však veľmi nepríjemné stratiť ich.

Kniha je pomerne nová, ale už pribúdajú prvé ohlasy, ďakujem za ne. 

Ak mi pošlete váš názor na knihu zverejním ho anonymne na tejto stránke. 

Názory čitateľov

Ked som si tuto knihu vyberal zaujimala ma len tema zavislosti mladych na internete. Prekvapilo ma ze tam je viac tem nez som cakal. Najma suvislosti okolo toho ako sa tu zneuziva tema zdravia. S tym by sa malo nieco naozaj robit. Urcite z toho pouzijem na hodinach informatiky niekolko dolezitych faktov. Ziaci sa casto pytaju take otazky ake by ste nevymysleli.

Lubos

Prave som docitala knizku V bubline internetu. Siahla som po nej, lebo internet vyuzivam pri svojej praci velmi casto aj sukromne a akosi sa niekedy stracam v tom informacnom marazme, co asi nie je len moj pripad. Navyse poznam aj ine knizky tohto autora a vyhovuje mi jeho styl pisania. Hlada suvislosti a zrozumitelne vie sprostredkovat svoje zavery, s ktorymi z vacsej casti suhlasim. Musim sa priznat, ze ma prekvapili informacie o praktikách velkych IT firiem a informacnej vojne. O natlakovych predajnych technikach som uz co-to vedela. Rady tykajuce sa tvorby webovych stranok su tiez poucne, ale mozno by sa viac hodili do knizky zameranej na tuto specificku temu. V kazdom pripade bola knizka pre mna velmi prinosna a chcem Vam touto cestou za nu podakovat.

Jana

Túto knihu dostala naša teenagerka a v priebehu niekoľkých dní ju aj prečítala. Následne sa dostala do rúk aj nám rodičom. Kniha je perfektná a som rada, že niekto otvorene napísal toľko dôležitých a použiteľných informácií o našom online živote. Mali by si to prečítať všetci ktorí sa začínajú rozkukávať po internete.

Ale aj nám, ktorí sme online už dlhšie, má čo povedať. Po jej prečítaní som sa zamyslela nad veľa vecami. Pri scrolovaní obrazovky najznámejšej sociálnej siete som sa len pousmiala, keď som videla znova konkrétneho bežca kde všade behal cez víkend a presne som vedela od koho pribudne fotka s kávičkou kvázi ledabolo nafotenou na pozadí nejakej (znova inej) európskej metropoly 🙂 Aj kto pripojí zdielačky článkov ktoré znova prinášajú šokujúce zistenia ohľadne energií ako naposledy bombastická teória o zemskej energii pri obliekaní sukne cez hlavu 🙂 A kto to nerobí takto, ten je proti nám! 🙂

Ešte ako doplnenie k vašej knihe by bolo skvelé rozanalyzovať aj život rôznych záujmových skupín na soc. sieťach, kde môžete mať pocit, že v téme ako výživa psa či starostlivosť o záhradu natrafíte na cenné praktické informácie. Kdeže, je to len verzia „svedkov jehovových“ v bledomodrom. V každej skupine pár fanatických vodcov, ktorí robia všetko najlepšie, najdokonalejšie a hlavne najzdielanejšie, ktorí zásobujú skupinu denno denne svojimi dokonalými aktivitami/príspevkami/fotkami a tí ostatní ich môžu slepo obdivovať, pritakávať ich názoru, dávať páčikov a srdiečka, občas sa nesmelo spýtať v pléne (tak, aby dodržali pravidlá skupiny), a hlavne nikdy nenapísať svoj skutočný názor alebo čokoľvek, čo by robili inak, ako líder 🙂

Ďalšia zaujímavosť ktorú som si všimla na online živote je dokonalý život niektorých, ktorí zdanlivo zdieľajú svoj úspech, možnosti, finančnú situáciu resp. sociálny status. Predhadzujú to publiku vo forme fotiek dokonalého života, ktorému iní so svojim obyčajným životom nesiahajú ani po členky, avšak vždy, keď dostanú konkrétnu otázku na ich životný štýl či spôsob riešenia nejakej otázky, odpovedajú veľmi vyhýbavo alebo odpovedať úplne zabudnú 🙂 Otázka totiž nepasuje do ich scenára zvaného JA a kulisy (teda tí ostatní).

Vaša kniha ma len utvrdila v mnohom, čo som tušila a možno nechcela pripustiť, že to tak je.

Klára

Pozrite si niekoľko ukážok z knihy V bubline internetu

Ďalšie informácie

Hmotnosť 0.314 g
Rozmery 155 × 225 × 22 cm
Kniha

Prvé vydanie.
207 strán.
Brožovaná väzba, ofsetová tlač.

ISBN

978-80-570-1012-8

Vydavateľ

Miro Veselý, 2019

Tiráž

Dátum vydania: 15. 7. 2019

© Miro Veselý 2019
V bubline internetu
Prvé vydanie.

Vydal Miro Veselý ako svoju 14. publikáciu.

ISBN 978-80-570-1012-8

Návrh obálky: © Miro Veselý
Foto: © Ľubica Balentová http://www.lubicabalentova.sk

Sadzbu z písma Andulka zhotovil Miro Veselý

Obsah knihy

7 Úvod bez začiatku
8 Na nezmysloch sa dá výborne zarobiť!
10 Pravda
11 Klamstvo
12 Polopravda
12 Podvod
15 Nepristúpte na tvrdenie, že pravda je uprostred
15 Internet ako zdroj informácií
16 Ako sa dá zo zjavnej hlúposti spraviť pravda?
17 Kyberpriestor
18 SAAS a vaša peňaženka
19 Váš mobil má na vás vplyv
24 Bojíte sa, že lietadlá na nás vypúšťajú chemikálie?
25 Narušenie a spochybnenie kritického myslenia
26 Techniky, ktorými manipulátori nabúrajú vaše istoty
28 Posúvanie hraníc – najskôr myšlienkových a potom…?
28 Ako nájsť a osloviť len naivných a neskúsených ľudí?
30 Myšlienkové pasce a chyby
30 Ekonomika myslenia
30 Dostupné má prednosť
34 Klam preživších
35 Emócie majú veľké oči
37 Zotrvávanie pri obľúbených myšlienkach
38 Postupné zmeny nevnímame
41 Podliehanie autoritám
43 Zabúdanie zdroja
43 Neistota je únavná
44 Ochrana identity
45 Ukotvenie
46 Závery podľa osobnej skúsenosti
47 Všímame si najmä to, čo nás zaujíma
48 Snažíme sa potvrdiť si to, čo si chceme potvrdiť
49 Dunning-Krugerov efekt
50 Lipneme na tom, čo máme
51 Nedostatok robí veci vzácnejšími
52 Magické myslenie
54 Návrat k priemeru
56 Chladné čítanie
57 Hlasovanie o odborných témach
60 Ďalších vyše 30 manipulatívnych taktík
64 Sledujte peniaze
65 Na internete nájdete len to, čo tam niekto dal
68 Hľadanie odborných tém? Reklama v plášti vedca!
72 Internet ako informačná bublina
78 Hľadaním na internete sa z vás nestane odborník
80 Personalizované vyhľadávanie
82 Keď ordinuje vyhľadávač
85 Monopol na vplyv
86 Bývalý vyhľadávač vlastní našu digitálnu identitu
88 Internet je pre mnohých časová pasca
89 Sociálna sieť = sociálna bublina
91 Naša pozornosť je tovarom
93 Ovplyvnenie názorov a postojov sociálnymi sieťami
95 Dojná krava sa volá „bezplatný používateľ“
97 Vedia o vás možno viac než vy sami
98 Súkromie
102 Zmeny v komunikácii
105 Diskusia cez internet je iná, než rozhovor naživo
106 Závislosť od počítačov a internetu
109 Rýchlotest závislosti od „počítačovania“
111 Vrecková droga
114 Ako uniknúť zo sociálnej siete?
114 Výrobcovia mobilov aktívne podporujú závislosť
115 Ako sa vytvára závislosť?
115 Atraktívny obsah
116 Zabrániť prístup k iným zdrojom
117 Lichotenie
117 Priateľstvo
118 Súťaž
118 Súdržnosť skupiny
118 Kontrast
119 Reciprocita
119 Technika aktualizácie
119 Zvyk (opakovanie)
119 Pocit že niečo zmeškáte
120 Pocit nenahraditeľnosti
121 Zahltenie a porucha pozornosti
123 Posilňovňa roztržitosti
125 Sociálne siete vás programovo zbavujú kontroly
126 Bumerang zahltenia hádžete vy
127 Vieme sa sústrediť len na jedinú vec
128 Plnením viacerých úloh naraz trénujete poruchu pozornosti
129 Počítač nie je náš pán. Ale často to tak vyzerá!
130 Telo: Sme práceschopní?
132 Kde vziať viac času? Ukradne sa zo spánku!
132 Mozog: Výsledok skladá zo vstupov
134 Rýchlokurz marketingu
135 Základom v marketingu je odlíšenie
136 Klaka a plných 5 hviezdičiek
138 Princípy, ako sa vyvoláva túžba nakupovať
143 Prečo ste vlastne našli práve tento konkrétny web?
147 Čo vedia autori webov a vy nie?
148 Vyhľadávač sa mení na udržiavač
152 Rýchlokurz infomarketingu
156 Odvrátená strana infopodnikania
156 Video namiesto textu?
158 Nátlakové a manipulatívne formy predaja
159 Cena
160 Nedostatok
161 Všetci to chvália, chcem to tiež!
161 Opakovanie
162 Posilňovanie dôvery
163 Chcete mať vlastný web?
164 Chcete si zarobiť aspoň na minimálnu mzdu z webu?
165 Na internete sa nám utešene rozmáha balast
167 Čo potrebujete spraviť, ak chcete mať úspešný web
167 Hystéria s optimalizáciou titulkov
168 6-kroková zaručená schéma na úspešný titulok článku
169 Trend doby: siahodlhé články
173 Obsahový marketing. Oplatí sa?
175 Ako môže tvorba obsahu zarobiť
177 Affiliate marketing. Zarobíte si?
179 Koľko môže web zarobiť
180 Čo treba vedieť, ak sa chcete živiť tvorbou webu?
182 Čo všetko musí autor robiť, aby web uspel
183 …a potom prídu zlodeji a vytvoria dlhý rad
183 Súťaž umelo drží vašu pozornosť
185 Chcete sa živiť písaním textov?
187 Chcete zarobiť 400 € mesačne?
191 Záver bez konca
191 Bublina pozlátka
192 Informačná vojna
195 Závislosť od niekoľkých IT firiem
197 Zdravie
198 Dorieknutie
199 Tipy, ako sa môžete brániť
200 Nepoužívajte notifikácie!
201 Overujte si zdroje dát, ktoré čítate
202 Pozor na emócie!
203 Stop digitálnej závislosti
204 Stop zahlteniu
205 Pozor na to, čo zdieľate
205 Ak ide do tuhého, nečítajte. Konajte!

Miro Veselý - jednoducho o zložitom

Od roku 1997 sa venujem internetu. Na prelome tisícročí som písal web digi-foto.sk o tom ako fotografovať. V tom čase som bol tučný. V roku 2004 som schudol a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Aktuálne sa venujem filmovaniu videí nielen pre vlastný Youtube kanál, ale aj pre zákazníkov. Občas píšem články o filmovaní, strihu a farbení videa na webe colorgrading.sk.

Posledný rok som písal knihu o problémoch, ktoré prináša internet a počítače. Bol by som rád, keby sa IT technológie nestali nástrojom, ktorý zničí to, čo máme. Viem, jedna kniha veľa nezmení. Ale pozorujem, že situácia si zasluhuje bdelú a sústredenú pozornosť. Presne o ňu nás však mobily a sociálne siete pripravujú. V knihe upozorňujem na to, ako sa IT technika môže stať nástrojom podvodu, manipulácie a závislosti. Nie len zo strany veľkých internetových firiem, ale aj zo strany tých, ktorí nimi vedia manipulovať.

Živím sa tvorbou webov a internetovým marketingom. Píšem, fotografujem a filmujem videá pre klientov.