Rýchlokurz marketingu

Keď poznáte pravidlá marketingu, ľahšie rozpoznáte keď budú namierené proti vám. Ak v budúcnosti budete uvažovať o kúpe nejakého produktu odhalíte, prečo vás začala svrbieť peňaženka. Ako sa to stalo, že niečo odrazu chcete? Kto vás ovplyvnil? Ako to dokázal? Ak to dokážete rozpoznať, o to kvalifikovanejšie rozhodnutia môžete v živote robiť. 

Marketing totiž priamo ovplyvňuje naše životy. Nielen to, v akom pracom prášku periete. Ovplyvňuje aj to, kam pôjdete na dovolenku. Určuje výsledky volieb, referendá

Pojmom marketing označujeme komunikáciu, ktorej zámerom je vyvolať záujem. Cieľom marketingu je, že niečo začnete chcieť, alebo si niečo začnete myslieť. 

  • Výrobca telefónov potrebuje, aby ste si kúpili prístroj jeho značky a nie od iného výrobcu. To je marketing.
  • Mestečko na horách potrebuje, aby turisti dostali chuť prežiť dovolenku práve tam. To je marketing.
  • Kandidát na prezidenta potrebuje vyvolať vo voličoch dojem, že on je pre nich ten najlepší. To je marketing.

Ak teda cítite záujem, túžbu, chcenie, zvedavosť, možno je to vyvolané nejakou formou marketingu.

Jedným z najsilnejších nástrojov internetového marketingu sú recenzie a hodnotenia čitateľov

Na vyvolanie dôvery sa používajú komentáre či recenzie. Čitateľ si spravidla neuvedomí, že mnohé sú manipulované. Napadlo by vám, že 100 komentárov k článku napísali možno traja platení brigádnici? Čitateľ, ktorý sa však k takej „diskusii“ dostane si povie: „všetci si myslia“. Je to stará známa a storočiami overená manipulatívna technika známa aj ako klaka.

Klaka je označenie pre zaplatených roztlieskavačov. 

Je to manipulatívna technika. Má vyvolať ilúziu, že divadelné predstavenie sa ľuďom páčilo viac. Keď všetci nadšene tlieskajú a kričia „bravo“, asi to bolo dobré. Sme spoločenské tvory a radi sme tam, kde sú ostatní. Dáme sa ľahko strhnúť ostatnými. Ak „všetci“ nadšenie tlieskajú, pridáme sa.

Proti marketingu na internete sme takmer bezmocní. Profesionáli rôznych odborností na vedeckej úrovni skúmajú, čo pri predaji funguje a čo nie. Aké prvky v obchodnej ponuke vedú k predaju a aké nie. Bežne sa to robí takto:

  • Naženiete tisícky návštevníkov na formulár so zeleným tlačítkom. Ďalšie tisícky návštevníkov uvidia oranžovú farbu tlačítka.
  • Na jedno z tých tlačítiek kliklo viac návštevníkov.
  • To „vyhrá“ a testuje sa ďalší prvok.

Tak sa testujú rôzne verzie textu. Umiestnenie obrázka. Rôzne verzie názvu. Vždy sa testuje výkon – ktorá verzia predá viac tovaru? Takto sa v priebehu času vyladí kampaň tak, aby bola najvýkonnejšia.

Návštevník nevie, že prišiel do takejto vopred dôkladne otestovanej a teda perfektne fungujúcej pasce. Len mu tam všetko zrazu dáva úplný zmysel. Klikne a kúpi. A o to išlo. Nájsť postup, ktorý povedie k predaju. Zákazník má pocit, že si kliká slobodne, kam on sám chce. Nevie, že už od prvej chvíle ide po pripravenej koľajnici. Z okienka svojho vagónika uvidí presne toľko atrakcií, koľko treba, aby vytiahol peňaženku a za túto jazdu zaplatil.

Princípy, ako sa vyvoláva túžba nakupovať podrobne a s ukážkami popisujem v knihe V bubline internetu.

Normálne by stačilo poradiť, aby sme na internete jednoducho použili zdravý rozum. Lenže internet a sociálne siete sú prostredie, ktoré zdravý rozum aktívne ohlupujú. Preto je dobré, ak poznáte stratégie, akými na nás útočia. Potom sa viete aspoň čiastočne brániť.

Miro Veselý

Autor knihy v bubline internetu

Čo vedia autori webov a vy nie?

Dnes máme k dispozícii analytické nástroje. Vieme, napríklad, koľko ľudí bude hľadať určité slovo, alebo konkrétnu frázu. Z toho viete odhadnúť, či sa vôbec oplatí robiť web a aj to, o čom máte písať, aby to ľudí zaujímalo. Volá sa to analýza kľúčových slov. To sú typické slová, akými ľudia vo vyhľadávači niečo hľadajú.

Analýza kľúčových slov sa využíva aj pri návrhu nových produktov pre trh. Politik si v nej nájde, ako má rozprávať, aby lepšie zmanipuloval (oklamal) voličov. Vie sa, čo ľudia chcú? Dáme im to. Povieme im to. Spravíme to.

Chcete mať vlastný web?

Možno ste niekde čítali nadšený článok, ako skvelo sa na webe dá zarobiť. Vyrobíte ho raz a potom vám už budú len chodiť peniaze na účet! Nie je to skvelé? Skôr než netrpezlivo odhodíte túto knihu, aby ste si hneď mohli založiť svoj prvý super úspešný web a zarobili milióny, schladím vás. Šanca že vás web ľahko a dobre uživí je stále menšia. 

Vstupná bariéra „mať web“ bola pred rokmi pomerne vysoká. Dnes to dokáže ktokoľvek na pár kliknutí. Preto mnohí klikajú a dúfajú. Čo ak práve oni založia úspešný web, ktorý ich bude živiť? Zvyčajne sa to nepodarí. Ale hneď prídu ďalší zlatokopi a tiež to skúsia. 

Donedávna to bolo naozaj jednoduché. Webov bolo na slovenskom internete pomerne málo. Stačilo, že ste si zriadili web a to stačilo. Čoskoro ho našli čitatelia. Čítali, možno aj niečo kúpili. Alebo si objednali službu. Oplatilo sa to. Tá doba už je fuč.

Mesačne pribúdajú stovky nových a nových webov. O to ťažšie sa však každý z nich môže presadiť. 

Preto skôr než investujete stovky hodín práce do výroby webu – spravte si prehľad, kto a prečo u nás túto zlatú horúčku rozdúchava.

Mojim hlavným zámerom je, aby som vás upozornil, že tvorba webu začína byť v posledných rokoch nečakane náročnou disciplínou. Návratnosť času a investícií sa prudko znižuje. Na to chcem upozorniť. Nedajte sa oklamať tým, že iní uspeli. Zvyčajne je za ich úspechom ešte niečo, čo však nevidíte. A oni vám to neprezradia.

Ak do tejto práce nechcete ísť naplno a s veľkou energiou (znalosti, financie, čas), lacnejšie už môže byť nezačať. 

Majte jasno v tom, čo vás to bude stáť a čo od toho očakávate. Aj aké máte šance! Je to predsa len investícia vášho životného času a peňazí.

Chcete si zarobiť aspoň na minimálnu mzdu z webu alebo písaním?

Tému zarábania na internete podrobnejšie popisujem v knihe. Tam si ukážeme, ako vypočítať hodnotu vašej hodinovej odmeny. Ak už máte web a chceli by ste zarobiť, potrebujete, aby váš web generoval príjem presahujúci 1000 eur za mesiac. Potom z neho pre seba dostanete možno akúsi minimálnu mzdu okolo 400 eur. Zvyšok ide štátu, poisťovniam a na náklady.

Viete, kde je problém? Že web, ktorý zarába tisícku mesačne to už naozaj nie je nejaká amatérska druhá liga! Ak viete spraviť taký web, začnete uvažovať. S tými znalosťami totiž zarobíte oveľa viac, ak ich predáte inak. 

Vyrobiť takto úspešný web sa vám nepodarí za mesiac. Asi ani za rok. To znamená, že vy musíte investovať niekoľko mesiacov práce a peňazí na to, aby ste niekedy v budúcnosti možno aj dosiahli zisk. A možno aj nedosiahli. A pozor! To že to dokázali iní ešte nič neznamená.

Ťažko totiž povedať či o tri či päť rokov bude niečo také ako web ešte fungovať tak, ako dnes. Zdá sa, že vyhľadávače sa už snažia o niečo iné, než o rozkvet našich webov.

Mnoho ďalších tipov o tom ako zarobiť na internete vyrábaním webu, alebo písaním píšem podrobnejšie v knihe V bubline internetu.

Tieto myšlienky sú vybraté z knihy

V bubline internetu

Napísal som ju aby ste sa nestali otrokmi v cudzej továrni na peniaze.

Ukážem vám v nej veľa manipulatívnych techník, ktorými nám špekulanti predávajú nezmyselné výrobky a aj myšlienky. Ukážem vám, ako sa Google a Facebook aktívne a cieľavedomo snažia vyvolať našu závislosť od ich infraštruktúry. Prečo to robia? Pretože na tom, že predajú našu pozornosť skvelo zarobia. Ak o tom viete, môžete sa podľa toho zariadiť. V knihe nájdete aj mnoho ukážok techník nátlakového predaja a mnohé myšlienkové pasce. Nech neskočíte na lep podvodníkom, šarlatánom a propagande.

Miro Veselý - jednoducho o zložitom

Od roku 1997 sa venujem internetu. Na prelome tisícročí som písal web digi-foto.sk o tom ako fotografovať. V tom čase som bol tučný. V roku 2004 som schudol a napísal o tom web chudnutie-ako.sk. Aktuálne sa venujem filmovaniu videí nielen pre vlastný Youtube kanál, ale aj pre zákazníkov. Občas píšem články o filmovaní, strihu a farbení videa na webe colorgrading.sk.

Posledný rok som písal knihu o problémoch, ktoré prináša internet a počítače. Bol by som rád, keby sa IT technológie nestali nástrojom, ktorý zničí to, čo máme. Viem, jedna kniha veľa nezmení. Ale pozorujem, že situácia si zasluhuje bdelú a sústredenú pozornosť. Presne o ňu nás však mobily a sociálne siete pripravujú. V knihe upozorňujem na to, ako sa IT technika môže stať nástrojom podvodu, manipulácie a závislosti. Nie len zo strany veľkých internetových firiem, ale aj zo strany tých, ktorí nimi vedia manipulovať.

Živím sa tvorbou webov a internetovým marketingom. Píšem, fotografujem a filmujem videá pre klientov.